Jungle tour - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu Jungle tour - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu

Jungle tour

Door: Jeffrey Schurink

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

10 Oktober 2011 | Suriname, Lelydorp

Hallo allemaal!
Op dit moment zit ik weer op mijn oude vertrouwde sofa met mijn laptop en heb weer genoeg verhalen om een mooi nieuw verhaal te maken, want er is weer genoeg gebeurd. De was netjes gesorteerd. Een hoopje kleur en een hoopje wit zoals mams het altijd deed. Al heeft deze eigenwijze meneer wel zijn witte sokken bij de gekleurde was gedaan waarbij ook een mooie nieuwe roze handdoek tussen zat. Dus nu loop ik met roze sokken rond! Altijd al willen hebben!

Ik ben nu terug van een jungle tour die iets anders gelopen was dan ik voor mijn ogen had, maar voor mijn jungle tocht heb ik ook het een en ander meegemaakt.

Vorig week had ik 4 middag diensten. Omdat mijn leven hier al zo zwaar is (kuch) heb ik gevraagd of ik de woensdag en de donderdag vrij zou mogen omdat ik vrijdag op tour ging. Zo gezegd zo gedaan, ik had de laatste 2 dagen vrij. Maandag was het in Paramaribo weer de eerst schooldag voor alle kinderen in Suriname. Dit is voor hun erg speciaal en je ziet ook dat iedereen keurig in uniform rondloopt met de haren tip top in orde! Erg leuk te zien, maar geeft wel de nodige drukte in het verkeer. Die dag wilde ik ook graag weer piano spelen omdat ook deze school weer open was. Na anderhalf uur was ik pas in Paramaribo, wat normaal gesproken 3 kwartier is. Iedereen in uniformen wachten op een zware drukke dag op school. Eenmaal op de muziekschool kon ik weer tot rust komen! Jammer genoeg ging het piano spelen niet echt geweldig, mijn vinger wilde niet erg meewerken, waarschijnlijk omdat ik te lang niet meer geoefend had.

Woensdag wilde ik graag weer naar de muziekschool want ik kon het niet hebben dat het piano spelen niet goed ging. Dit keer ben ik op een beter tijdstip naar Paramaribo gegaan en het piano spelen ging heel goed weer! Ik dus weer helemaal gelukkig.

Deze ochtend werd ik tot mijn grote telleurstelling gebeld door diegene die mijn jungle tour zou organiseren met de boodschap dat er te veel mensen uit zijn gevallen waardoor de tour niet door kon gaan. Dit was natuurlijk heel vervelend want mijn vakantie dagen waren al doorgegeven en moest dus min of meer het met deze dagen doen. Ik heb dus meteen greentours opgebeld met de vraag of zij nog een last-minute tour hadden voor mij. Dit was het geval en kon vrijdag t/m maandag mee naar Awaradam. Ik heb deze kans natuurlijk meteen gepakt want het was alles of niks. Dan maar alles!! Omdat ook de betalingen contant in euro’s gedaan moesten worden, moest ik persoonlijk naar het kantoor gaan. Gelukkig moesten de dames ook betalingen doen dus hebben ze mij via een taxi opgehaald bij de muziekschool.

Eenmaal aangekomen, alles netjes afgehandeld en de dames konden weer eens hun hart ophalen in Paramaribo om te gaan winkelen! Jeffrey dus helemaal gelukkig!

Deze avond zou ik met een meisje afspreken die de dames toevallig zijn tegen gekomen in een discotheek en die ook nog eens op de zelfde school hebben gezeten. Wij hadden afgesproken om nog een keertje wat te gaan drinken met z’n 2en. Ze belde me met de vraag of we om 19:00 af konden spreken, maar door de winkel verslaving van de dames liep dit erg uit en was het al 17:30. Dus wij hadden besloten om maar samen te gaan uit eten, want dat scheelde me heen en weer reizen. Eenmaal aangekomen had ze ook nog een huisgenootje meegenomen. Daar hebben we heerlijk gekletst en gegeten en zijn daarna gezellig bij het Vat (NL Bar) wat cocktails gaan drinken. In de buurt was er nog een bar en daar zaten meerdere huisgenootjes van haar en zijn ook daar weer wat cocktailtjes gaan drinken.. Wat een gezelligheid!

Vrijdag begon mijn tour. Ik moest om 10:00 me melden bij de vliegveld, zorg en hoop. De directeur zou me om half 9 oppikken om me vervolgens weg te brengen naar het vliegveld. Na veel bellen kwam niet hij, maar een ander me om half 10 pas ophalen. Ach, het is Suriname he!

Toen in aankwam moest ik in een wachtkamer zitten waar een mooie instructie film werd afgespeeld van hoe en wat in nood! Toen we in het vliegtuigje stapte zag ik dat er geen Co-piloot aanwezig was, dus ik vragen of ik die mocht spelen (nou ja, zonder de knopjes aan te raken dan!) Dit mocht, dus ik had een mooi uitzicht!

Toen we daar aankwamen zagen we ook de mensen waarmee we gingen reizen. Ik verwachte jonge mensen en vooral stagiaires. Dit was echter niet het geval. Het waren meer ouderen rond de 50.
Jammer dus. Algauw gingen we onze reis voortzetten en stapte we in een mooi gammel bootje en moeten 30 minuten varen naar het ressort, Awaradam. Dit was een eiland met allemaal hutjes. Zelf had ik een heel mooi hut met alles erop en eraan. De volgende ochtend gingen we door het bos lopen. Gewoon wandelen en de gids die alles in geuren en kleuren vertelde liet alles zien. Na een hele wandel tocht gingen we ons omkleden en naar een klein watervalletje om daar vervolgens te lunchen. Na de lunch weer terug en had ik gebruik gemaakt van de wellness ruimte van het ressort en kreeg een goede massage. Wat een zware stage is dit zeg!!

De volgende ochtend gingen we een boottour doen, weinig bijzonders eigenlijk. Het leek wel het vogelspotters club, tja. Ik hou niet zou van vogels, geef mij maar grote krokodillen! Die middag gingen we een dorptour doen. Dit was erg leuk,want je kon zien hoe primitief de mensen leven! Heel bijzonder.

Nu zit ik weer veilig thuis en is het eigenlijk de dagen aftellen. Nog 26 dagen te gaan, dus het gaat nu echt hard! Maar heb nog zo veel leuke dingen op het programma staan!

Tot de volgende keer!

Reactie op reacties:
Agnes: Ik ben al behoorlijk bruin! Dus het verschil moeten we als ik op school ben wel kunnen zien!
Joseline: Ik haal we wat roti bij de winkel, en dan volhouden dat ik het gemaakt heb!! Maar jij al goede culinaire hobby kok moet dat ook wel kunnen maken?
Marry: ja wel! Alleen ik wil nog wel even rustig bijkomen van mijn reis. En daarbij weer kunnen genieten van alle vrijheden en mogelijkheden van Nederland! Haha

  • 10 Oktober 2011 - 18:57

    Irene ( Moeder Iris):

    Heeey Jeff
    Wat jammer dat die andere tour niet doorging en dat deze naar verwachting toch minder indruk heeft gemaakt.Ik hoop dat je toch ook nog andere dagen of tours kan doen.Voltzberg???
    Maaja daar moet je ook vrij voor hebben en geld??
    Er komt vast nog wel wat op je pad!Je had nog meer spannende dingen op je lijst staan,dus dat komt vast goed.
    Ben benieuwd hoe de dames het vinden.
    Nog tegen gekomen??
    Nou geniet van de laatste maand en maak er een onvergetelijke tijd van.
    Je hebt in ieder geval even rust in huis,hahha
    CU Soon x


  • 10 Oktober 2011 - 19:04

    Lin:

    Hey Jef,

    Heb je net nog gesproken op Skype, maar toch nog effe een reactie op je verslag.
    Leuk om weer te lezen, je schrijft goed!
    Wat heerlijk om een paar mooie roze sokken te hebben, dan behoor je pas echt tot de club! (niet kunnen wassenclub)
    Hoorde net van ma dat we aanstaande zaterdag naar een soort Riverdance optreden gaan, oma had nog twee kaartjes over, leuk! Pa gaat op Tymen passen.
    Nou tot snel weer!

    Liefs van ons!

  • 10 Oktober 2011 - 19:09

    Wilma:

    Hoi kind,
    Je net gesproken op skype, maar vindt het toch leuk om even te reageren op deze site!!
    Ja wat heb jij toch een nare en zware stage!! hihi!!
    En oudere hoe bedoel je???
    Had je eigenlijk een hutje voor je zelf alleen?
    Ja en dan ook nog roze sokken? Zal je goed staan!!
    Erik is net weg om te douche in zijn eigen huis, nou ik ben benieuwd!!
    Nou kind tot hoors weer!!

    Dikke kus van je moes!!


  • 10 Oktober 2011 - 19:15

    John:

    Als je nou echt avontuur wilde , tja dan had je terug moeten gaan lopen..........;)

  • 10 Oktober 2011 - 20:28

    Davy:

    Kort te omschrijven: wat een avontuur! Prachtig om dat zo te lezen. Ik had indd wel wat spannendere verhalen verwacht..maar vogels spotten in de jungle kan natuurlijk ook heel interessant zijn. Gezellig op stap met 50plussers, kan ook heel nuttig zijn. Ze hadden vast allemaal een verrekijker mee, waarmee je vogels kon bekijken? Handig! Haha. één ding is zeker: je hebt wel weer iets gezien wat héél veel anderen niet hebben gezien. Toch een gave ervaring. (Spreek je wel nog ff uitgebreid op skype!) ;-)

  • 10 Oktober 2011 - 20:40

    Pa:

    Hee Jef, leuk bericht, jammer van je jungle tour die niet doorging en die ouwe van dagen van 50 jaar waar je mee op moest trekken (wacht maar als je terug bent :( Geniet nog maar even van de warmte want hier is het knudde weer. Erik heeft vanavond voor het eerst in zijn nieuwe badkamer gedoucht en ruikt weer fris. spreek je gauw weer. gr Pa

  • 11 Oktober 2011 - 10:29

    Erik:

    Hey Jef!!

    Leuk verhaal! Jammer alleen dat er zoveel oudjes waren... Ach ja ik zit nu ook elke dag tussen die 50+oudjes!
    Kom maar wel snel terug dan kan de gemiddelde leeftijd weer een stuk omlaag.
    Ohja ma die wil graag als je weer thuis bent even over de grond, dit ritueel mag niet verloren gaan!
    Het is al een tijdje geleden maar hoe was het krokodillenvlees?
    Gaaf dat je voor co-piloot mocht spelen.
    Hoe groot was het vliegtuigje?

    Mzzzl Erik

  • 11 Oktober 2011 - 11:54

    Ricardo:

    Jeff!

    Toch goed om te lezen dat je alternatief ook de moeite waard was! Ik ben inmiddels weer helemaal gesetteld in Nederland! Mis Suriname wel hoor, vond het echt super gaaf! Geniet er nog ff van en succes met de dames!

    Ciaooo, Ricardo

  • 11 Oktober 2011 - 18:15

    Agnes:

    Ik zal 'ouderen van rond de 50' maar lezen als: 'al wat rijpere mensen'. ALS ik tijdens de dropping in Frankrijk mee had mogen lopen, dan had je kunnen zien wat die rijpere mensen allemaal kunnen! maar ja, Aart, Ben en Arie moesten zo nodig de hele trip lopen ;-).
    Voor dat je vertrok vond ik het al geweldig dat je dit ging doen, maar als ik dit lees is hetmeer dan geweldig: SUPER gewoon!

  • 12 Oktober 2011 - 13:29

    Opa Carel:

    Hai jungleganger,
    We spraken elkaar eergisteren via skype en ik vergat helemaal te vragen, . . . waar zijn je fotó's van die jungletocht?
    Heb je wel foto's gemaakt? We zijn natuurlijk razend nieuwsgierig naar die foto's. Wij gaan a.s. zondag naar Rinus in Zwitserland maar wij kunnen je ook daar volgen. We zullen de groetjes overbrengen aan Rinus en de verdere familie daar.
    Hier is het weer zwaar pet, dus geniet maar van de koperen ploert daar in Lelydorp.
    Hoe is het met pianospelen gegaan, je vertelde dat je met een van de dames naar de muziekschool zou gaan.
    Jeff hou je goed en tot het volgende bericht.
    Opa Carel


  • 12 Oktober 2011 - 14:06

    Oma Ans:

    Hoi jochie!!!

    Wat heerlijk dat we elkaar zo af en toe kunnen zien en spreken!!Net of de afstand dan niet zo groot is!!
    Maar wij allemaal tellen nu wel af hoor, alles vergeten en vergeven, kom nu maar weer naar huis!!We willen wel eens met eigen ogen zien hoe bruin je echt bent.Hoe was het salsa dansen?
    Gezellig en veel animo?Ga je er hier mee door? En weer je hart opgehaald met het pianospelen? Hoe vond het meisje het, kan zijzelf ook spelen?
    Ja, wij gaan met je mam en Linda, zaterdagavond naar de Meervaart, na afloop meteen het bed in want Zondagmorgen vroeg op en naar Zwitserland.!Dinsdag al uitgenodigd bij Benny en Moni, wij zijn nieuwsgierig naar de 2 kleintjes.Heeft die oom van Raymond nog contact met je opgenomen? Wij hopen gauw weer van je te horen, we hebben gesmuld van je verslag. Om half 5 komt tante Wil en eet een hapje mee, dus ga verder aan mijn ovenschotel!!Hele dikke knuf van
    je OMI

  • 12 Oktober 2011 - 17:46

    Bert, Denise En Tygo:

    Hallo Jeffrey,

    Helemaal te gek om te lezen wat je allemaal meemaakt. Tja de surinaamse gewoontes kennen we hier ook wel een beetje. Tja wat die roze sokken betreft er moet er toch 1 een trend zetten dus waarom jij niet. Nou geniet nog maar even van de tijd die je daar hebt want voor je het weet ben je weer terug.

    Groetjes

  • 13 Oktober 2011 - 03:58

    Sandra:

    Hoi Jeffrey,

    Je hebt de tour in iedergeval gedaan,ook al was het jammer dat er meer ouderen waren.Sorry maar ik moest toch weer ff lachen .ik dacht al wanneer maakt Jeff nu weer eens wat komisch mee.Je wasgoed was mooi van kleur geworden ,ik hou van roze.Ik zie dat je nog 23 dagen in Suriname bent .Wat gaat het snel Jeffrey.Ik wens je een fijne dag toe en kan niet w8ten tot het volgende verhaal.groetjes van ons uit purmerend.

  • 13 Oktober 2011 - 15:54

    Joseline.:

    Hoi co piloot

    Wederom bedankt voor je mooie verhaal, ik moet zeggen dat je wel een schrijvers talent bent. Het ik steeds leuk om je verslag te lezen. Ben deze keer wat later met reageren omdat ik een 4 dagen afwezig was. Ja.. de tijd gaat snel, nog een paar weken te gaan en dan ben je weer gezellig in dit kikkerlandje, dat zal wat de temperatuur betreft wel even wennen worden voor je. Dikke wollen shawl om je nekkie, wanten aan en een kruikje in je bedje. (of mooie roze sokken) Wat zullen je ouders en verdere familie blij zijn als je weer (gebruind en wel) bij hen op de bank zit. Dan gaat het gewone leven weer beginnen en moet je het doen met de herinneringen. Op naar sinterklaas en de pepernoten!! Lieve Jef, nog een paar mooie weken toegewenst en alvast een goede terugreis. Zie je waarschijnlijk wel weer op O.H.9. En als het even meezit proberen we samen een keer roti te maken!? Neem maar een goed recept mee, er zit een surinaamse toko in Purmerend dus dat moet wel gaan lukken!
    Groetjes van Joseline.

  • 20 Oktober 2011 - 20:15

    Je Omi:

    Eindelijk weer eens een berichtje van ons, maar dan wel uit Zwitserland.Het is alweer Donderdag, dus het schiet alweer op. Zondag weer naar huis. Vandaag naar de watervallen van Schaffhausen geweest, zoals altijd, heel indrukwekkend, wat een enorme bak water komt daar naar beneden!
    Wij hebben ook ons nieuwe nichtje bewonderd, wat een schatje!! Daar zou Linda jaloers op kunnen worden, zo een makkelijk kindje!!
    Morgen naar SYLVIE,en s,avonds naar Edwin en RITA!Oompie Rinus werkt s,ochtends, dan doen wij de boodschappen, nu hebben wij heerlijk raclette gegeten. Je ziet het, wij vermaken ons prima!
    Heb je nog contact jehad met de oom van Raymond!? Wij hebben het laatste verslag van het vliegen nog niet gelezen, dat doen wij wel thuis weer, dat zal wel erg leuk geweest zijn hè?
    We gaan nu lekker aftellen, wij wensen je nog fijne laatste weken toe, geniet ervan en tot gauw!!!!!
    Veelliefs van Rinus, tante Wil, opa en
    je Omi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeffrey

Actief sinds 13 Mei 2011
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 66696

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2019 - 31 Augustus 2019

van Teheran naar Tbilisi

25 April 2018 - 15 Mei 2018

Iran 2018

25 Oktober 2016 - 25 November 2016

India

05 Augustus 2015 - 31 Augustus 2015

Thailand & Laos

16 Augustus 2014 - 07 September 2014

Indonesië

05 Augustus 2013 - 01 September 2013

Dubai/Maleisië/Singapore

20 Augustus 2012 - 08 September 2012

Noord Korea & China

18 Augustus 2011 - 06 November 2011

Suriname

Landen bezocht: