Nachtdiensten - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu Nachtdiensten - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu

Nachtdiensten

Door: Jeffrey Schurink

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

16 September 2011 | Suriname, Lelydorp


Zo, weer een week voorbij, dus tijd voor een mailtje!

Waar waren we gebleven? Vrijdag kwamen de ouders van Iris (huisgenootje) aan voor een korte vakantie van 10 dagen. Ze kwamen rond 18:00 aan en ik had beloofd om wat roti en bami voor ze te halen om ze echt op z’n Surinaams te verwelkomen. Dat was dus echt een leuke avond, heerlijk gegeten maar voor sommige had de kok ,die wel heerlijk had gekookt, iets te veel pepers erin gedaan. Deze avond gingen de dames stappen, maar zelf vind ik 1 keer per week stappen meer dan zat! Dus ik had het rijk voor me alleen, wat een rust!

Zaterdag zijn we met de hele club Paramaribo ingegaan. De ouders van Iris hebben natuurlijk genoten van de bezienswaardigheden in de stad. Maar voordat we dat gingen doen moest er natuurlijk uitgebreid gewinkeld worden, want wat hebben de dames toch weinig kleding he!

Uiteindelijk hebben de ouders ons getrakteerd op een heerlijk lunch bij een mooie Italiaanse restaurant. Een salade met kip, lekker! Na heel wat geloop weer terug en (mis)bruik gemaakt van het ressort waar Iris d’r ouders verblijven,wat een heerlijk zwembad! Gelukkig is het dicht bij onze verblijfplaats dus we mogen er vaker gebruik van maken.

Maandag ben ik weer naar de muziekschool gegaan. Wat is het toch heerlijk om zo nu en dan piano te kunnen spelen! Op de terugweg nam ik een andere weg die ik anders niet nam. Opeens zag ik langs de weg een grote massa met mensen en dacht: ‘rugtas goed in de gaten houden, en kijken wat daar is Achteraf bleek er dus een gigantisch markt te zijn. Grote hallen met vis, vlees, groentes en kruides. De perfecte plek om kennis te maken met de Surinaamse keuken. Ik vind het altijd leuk om aparte dingen te proberen, dus tijd om gekke dingen te kopen en maar zelf uit te vinden hoe iets smaakt.

Deze week had ik 3 nachtdiensten. Ik keek er erg tegen op, want ik moest alleen (zonder de NL’ers) de dienst draaien. De nachten zijn hier heel saai, zo nu en dan doen ze een ronde en vooral is het veel slapen. Met hun hoofd op de tafel gebogen en ongegeneerd snurken. Je voelt je op zo een moment niet op je gemak, want een plastic klapstoeltje is niet bepaald de geschikte plek om op te slapen. Gelukkig had ik mijn notebook mee en kon ik vanaf de zusterspost op internet. Langzamerhand zie je de zon weer op komen en kan je heerlijk richting je bed. Rond half 4 werd ik wakker, dus als gauw kwam ik steeds beter in de nachtritme. Woensdag op donderdag nacht ging gelukkig erg snel voorbij. Dit keer waren er leuke zusters aanwezig waarmee je gezellig kon kletsen en die gezellig met me wat Nederlandse programma’s mee gingen kijken op mijn laptop.

Donderdag was er een verjaardagsfeestje bij iemand die we de vorige keer hadden ontmoet met uitgaan. Daar kwamen we leuke stagiaires weer tegen die allemaal verschillende stages aan het doen zijn, altijd leuk om die verhalen te horen! Na het feestje gingen we uit. Daar kwamen we weer allerlei leuke mensen tegen, altijd handig. Het is namelijk ook wel leuk om eens met andere mensen op te trekken.

Vandaag (vrijdag) zijn Noamie, Cheraine en ik naar Paramaribo gegaan. Zij wilde gaan winkelen, ik wilde ook even mee maar wilde ook graag weer piano spelen. Thuis had ik ze al gebeld maar ze namen niet op. Ik dacht: ach, het zijn Surinamers, zullen wel aan het pauzeren zijn. Maar daar kreeg ik echter te horen dat ze tot 2 oktober vakantie hebben, dus kan nu een tijdje niet meer spelen! Snik snik

Morgen gaan we weer naar een strand, een andere waar we normaliter naartoe gaan. Zondag heb ik weer een ochtend dienst, in de middag gaan Iris haar ouders weer terug naar het kikkerlandje en ook dezelfde avond komen Cheraine haar ouders hier aan.

Nou dat was het weer! De reacties zijn super leuk om te lezen, dus blijven schrijven!! tot de volgende keer!!

Reactie op reacties:
-Sandra: ja, het was even schrikken inderdaad. Maar dit is de realiteit, je bent hier toch in een arm land, maar soms vergeet je dat toch.
-Oompie Rinus: oh! Wat toevallig, ik heb namelijk ook een Samsung gekocht! Goeie laptops! Het werkt heel gemakkelijk. Wat leuks dat die kleintjes zo goed gaan, zou je misschien is een keer een foto willen opsturen van ze? Want Joelina zal wel al erg gegroeid zijn!
-Kos vakantiegangers: nou dat gaat ook snel! Jullie vakantie zit er al weer bijna op! Hoe gaat het bij jullie? Mooi weer gehad? Lekker uitgerust?
-Frankrijk vakantiegangers: Hoe gaat het in Parijs? Heeft tyme het naar zijn zin??
-Tamara: he! Hoe is het met je? Leuk dat je me ook volgt!
-Joseline: zijn bek werd in de eerste instantie vastgemaakt met een elastiek, maar op de foto gaan met een kaaiman met een elastiek om zijn bek is niet stoer he! Dus gewoon zonder!
Ja, de tijd gaat snel. Maar je begint toch wel sommige dingen te missen van Nederland, het is tenslotte gewoon een totaal andere wereld. Ik wil graag een beetje mooi weer naar jullie toe sturen, de hitte is ook niet altijd lekker!

  • 17 September 2011 - 06:53

    Bar, Lin En Tymen:

    Hai lief broertje, zwagertje en oompie!!!

    Leuk om weer wat van je te lezen! Lijkt mij inderdaad verschrikkelijk die nachtdiensten, moet je er veel draaien? Of iedere drie weken?
    Wat leuk dat al die ouders langs komen in Suriname, zou ik ook wel leuk vinden! Helaas hebben jouw ouders gekozen voor een reisje naar Kos... Jammer weer! hahahaha
    Hier is alles goed, we zijn gistermiddag weer thuis gekomen. We hebben een heerlijke week gehad, met mooi weer. Twee dagen hebben we aan het zwembad gelegen, twee dagen naar Disney en Jouri heeft twee nachtjes bij ons gelogeerd. Tymen vond Disney helemaal geweldig, vooral Kapitein Haak heeft veel indruk op hem gemaakt, hij droomt er 's nachts nog van! Op de camping scheurde Tymen de hele dag met zijn fietsje in de rondte, met soms als gevolg hier en daar een schaafplek...
    Vanmorgen zijn er twee stuccers bij ons begonnen om de zolder af te smeren. Dan is het behangklaar en kunnen we met het leuke werk, beginnen, behangen en opnieuw inrichten. Babykamer is af, dus de deur is nu dicht voor bezoekers... hahaha Alleen nog hier en daar wat leuke aankleding.
    Vanmiddag ga ik effe bij Erik langs, het is best gek dat we thuis zijn gekomen en geen enkele opa of oma bij ons op de stoep staat, erg rustig hier.
    Maandag gaat dus het gewone leventje weer beginnen, bah!
    Nou tot snel weer en misschien kunnen we van de week effe skypen.

    Liefs van ons viertjes!!!

  • 17 September 2011 - 12:23

    Davy:

    Heeeeeee K,
    Wat leuk om weer zo'n verhaaltje van je te lezen! Weet zo goed als alles al, want we hebben al 2x geskyped deze week, haha.. Erg he! Dacht plaats even een (zo goed als nutteloze) reactie, dan weet je dat je berichtjs worden gelezen!;-)
    Miauw!

  • 17 September 2011 - 14:37

    Joseline@planet.nl:

    Hoi Jeffrey.

    Wij komen net terug van boodschappen doen en zie dat je weer gemaild hebt. Gauw weer even lezen, leuk! Vers van de pers. Ondanks dat het bij jou af en toe erg warm is ben ik daar toch wel wat jaloers op hoor. De regen komt hier momenteel weer met bakken naar beneden. Jammer dat je even geen piano kunt spelen, misschien kun je via een andere weg aan een leen piano komen? Dus je gaat nu toch ook wel wat Nederlandse dingen missen, pindakaas, drop, haring, hagelslag? Dit zijn zaken welke ik altijd voor Matthijs mee moet nemen naar Frankrijk. Je hebt je kranig door de nachtdiensten heen gewerkt zie ik, er zullen er nog wel meer volgen? Ik ga nu nog even mijn krantje lezen want over een uurtje komen de kleinkinderen, zij blijven een nachtje logeren, altijd gezellig. Nou Jeffrey, dit was het weer voor vandaag, wederom veel plezier en tot de volgende mail.

  • 17 September 2011 - 19:28

    Yvonne:

    Hee Jeff, leuk om jou verhalen ook te lezen, zo te horen heb jij het ook enorm naar je zin. Wat zal het straks in dat koude kikkerlandje weer tegenvallen. Maar dan heb je wel een schat aan ervaringen opgedaan, super toch ! Veel plezier weer verder, groetjes Yvonne. Ps, stuur maar snel wat warmte hierheen, wij kunnen wel wat gebruiken.


  • 19 September 2011 - 06:36

    Pa:

    Hee Jef,
    Hier zijn we weer terug uit Kos, we hebben een erg leuke week gehad maar nu valt het weer wat tegen, brrrr koud en nat.
    Ook opa en oma hebben het erg leuk gehad.
    We hebben ook Frank, Yvonne Leo en Olga daar ontmoed en vaak met elkaar opgetrokken.
    Ik lees net je bericht, je vermaakt je wel daar he? of verlang je al naar huis.
    Gelukkig komen er ook wat ouders op bezoek, dat geeft ook wat afleiding.
    Wij gaan de koffers uitpakken en spreken je gauw,
    groetjes pa

  • 19 September 2011 - 07:37

    Thera:

    hoi lieve buurboy,

    ja ik heb natuurlijk alles gelezen en denk dan , zal straks eventerug mailen en dan zijn we weer dagen verder . haha . het gewone leven is hier ook weer begonnen .
    en vroeg mij net af wanneer jouw ouders weer terug zouden zijn en wat zie ik , je vader net jou geschreven . de buurt weer compleet . nou ja marlon is nog in italy en wil geloof ik niet meer terugkomen . snik snik . jij gelukkig wel .jij mist ons allemaal toch vreselijk ?? wat een verhalen . en dan allemaal in zo een korte tijd . eigenlijk vind ik dat iedereen eens een paar maanden in een ander land zou moeten wonen . het vormt je echt. hoop dat mijn mannen dat ook eens doen .
    de verhalen die mij bijblijven van jou schrijven zijn toch wel de enge met de dieren . die kaaiman die in de boot viel. ik zie dat al helemaal voor me . en ik zie dat ook meteen dat het misgaat en jullie boot kiept en tussen de kaaimannen mogen zwemmen . brrr. nou jeff. ik hoop dat je nog fijn geniet daar en tot de volgende mail . op dit moment schijnt hier de herfstzon .

    kusje

  • 19 September 2011 - 10:10

    Erik:

    Hey Jef!!

    Was leuk om je weer even te spreken via Skype! Jammer dat je even geen piano kan spelen. Maar goed je hebt nu een zwembad gevonden dus je vermaakt je wel weer. Gaaf dat je met een quad gaat rijden! We willen wel foto's zien!! Veel plezier daar.

    Groeten Erik

  • 19 September 2011 - 11:57

    Irene ( Moeder Iris):

    Hoi Jeff
    We zijn weer in ons kikkerlandje,brrrrr,koud!!!
    Jammer genoeg zijn die 10 dgn veel te snel voorbij gegaan,we hadden veel langer willen blijven,maar ja,de plicht roept!!
    We hebben genoten van het mooie Suriname en al veel gezien ,maar ook te weinig,haha
    reden om nog een keer terug te gaan.
    Thanxxx voor de gezelligheid en rondleiding in Paramaribo etcc
    Laat je niet gek maken door die meiden,hihi.
    We blijven je volgen en z'n benieuwd naar wat jij nog gaat zien van Suriname!!Succes en maak er iets moois van!
    Liefs X

  • 19 September 2011 - 14:59

    John:

    Nogmaals bedankt voor jou bijdrage aan onze fantastische ervaring in Suriname. Success en vooral doorzetten in je zendelingenwerk droom. Sensi heeft survival tochten van 5 dagen trouwens.

  • 19 September 2011 - 17:26

    Wilma:

    Hoi Jef,

    Eindelijk een berichtje weer van mij, lees dat alles goed gaat met je!! Jammer dat je geen piano kan spelen, maar ja dan waardeer je het weer als het 2 oktober is.
    Hoop je gauw weer op skype te horen!!
    Wij hebben het heerlijk op Kos gehad, heerlijk weer en super gezellig!!
    S'morgens fietsen en s''middags op het strand. Hebben ook een boot reisje gemaakt en een scooter gehuurd, allemaal erg leuk!!
    Vliegreis goed gegaan!!
    Leuk dat er zoveel ouders komen snik snik, jij wilde zelf niet dat wij kwamen hoor!!
    Nu weer aan de was en weer in de dagelijkse sleur!!
    Jef bel je van de week als je weer op skype bent??
    Nou hoop snel weer wat van je te horen!!
    Dikke kus van je moes!!

  • 19 September 2011 - 21:35

    Opa Carel/oma Ans:

    hello eggo,

    Mag je raden wat dat betekent, dat heb je als je vreemde landen bezoekt
    en dan ga je je vreemde talen leren.
    Maar eerst wat over ons, wij hebben ’n heerlijke week gehad in Kos,
    schitterend weer natuurlijk, iedere dag het zonnetje,
    gezellig met je mams en paps, ook hebben we Frank,Yvonne, Olga en Leo
    ontmoet, alles bij elkaar ’n gezellige week.
    We hadden voor al die dagen, 2 E.bikes gehuurd, nou dat was ’n uitkomst,
    we waren niet meer te temmen op die fietsen, we konden natuurlijk hele einden
    fietsen zonder enige moeite, ’n hellinkje was echt geen bezwaar en we reden
    iedereen voorbij en dan hoorde je achter je commentaar hoe die 2 luitjes
    dat flikte.
    Ook zijn we met ons zessen (Ruud,Wilma,Frank,Yvonne, Ans en Carel) met ‘n
    zeilboot , varend op de motor naar 3 eilanden geweest, was echt ’n belevenis,
    we gingen om 10 uur weg vanaf Kos en kwamen om 6 uur in de middag weer
    terug in de haven, nou het was ’n belevenis.
    Dus dat waren onze belevenissen en nu over jou.
    Uit je laatste verslag “nachtdiensten” , lezen wij dat je weer van alles hebt meegemaakt.
    Leuk dat je kennis hebt gemaakt met ouders van een van je collega’s , dan hoor je
    ook weer eens wat andere dingen en ook wellicht het laatste nieuws uit Nederland.
    Alhoewel het laatste nieuws wat ik vanmorgen in de krant las was, dat er zowel
    in Rotterdam en Amsterdam ’n voetbalwedstrijd is geweest waarbij de politie
    moest ingrijpen met pistool en wapenstok, voor ’n partijtje voetbal, je houdt
    het niet voor mogelijk.
    Beste eggo, ik wens je het allerbeste en tot je volgende verslag.
    Je opi

    Hoi jochie,

    We zijn er weer,na een geweldige week in onze bungalow in Atlantic!!
    Je kan het je natuurlijk goed voor de geest halen van vorig jaar.
    Nu keken wij schuin op zee en strand, fantastisch natuurlijk. Dat was boffen hoor.
    En dan elke ochtend een strakke blauwe lucht, wat een weelde!
    Tot aan bedtijd aan toe buiten zitten,heerlijk!
    Kon vanmorgen ook nog niet op gang komen, was met mijn gedachten nog
    steeds daar!! Maar de plicht roept, dus aan de was!!!
    Wij hebben weer gesmuld van je reisverslag, dat hebben wij erg gemist de
    afgelopen week. Ik kan mij voorstellen dat je je piano-uurtje erg
    gemist hebt. Wat zal je het weer heerlijk vinden om straks in je eigen
    kamer weer uren achter je eigen piano te zitten spelen.
    Maar je hebt nog enige weekjes te gaan en nog veel ervaring op te doen,
    geniet er goed van. Nou lievie,doe voorzichtig, tot de volgende brief!!
    dikke knuf van je Omi, dag jochie

  • 20 September 2011 - 22:41

    Rinus:

    ...ik vervolg je ervaringen op de voet en de reacties die daarop komen. Ja, met de kleintjes in Glattfelden gaat het goed. Wij, Sylvie en myself, waren afgelopen zaterdag daar om op Dahlia op te passen. De ouders en Joelina moesten naar de familie van Moni. Dan zijn we met zijn drieen en dat vinden we schitterend, dan worden de gekste dingen gedaan en gezegd, te dol!! Gevoetbald en boccia gespeeld in de tuin, dat vindt ze het einde! Er zijn foto's van Dahlia en Joelina te zien op: www.leideritz.ch met toegang leideritz en paswoord mobeda. Ook heb ik het interview van Sylvie naar je mailadres gestuurd, weet niet of dat lukt? Ik wens je verders veel succes met groetjes oompie Rinus

  • 23 September 2011 - 21:55

    Mirjam :

    hey

    ik hoop dat je een leuke tijd hebt in suriname. ik heb in 2008 ook stage gelopen bij Libi Makandra. ook ik heb daar hele bijzondere ervaringen op gedaan. Één ding is zeker je tijd daar zal je nooit vergeten. ik denk er wel eens aan om weer terug te gaan om te zien hoeveel het is veranderd. missien als ik mijn diploma verpleegkunde heb gehaald dat ik ga kijken of ik een reis kan boeken

    ik wens je nog veel plezier en ik hoop dat je nog meer leuke (rare) ervaringen zal op doen.

    Mirjam

    P.S doe de groetjes maar aan Marthin

  • 29 September 2011 - 17:21

    Marry :

    Hoi Jeffrey

    Geweldig om je verhalen te lezen, je doet een wereld ervaring op !! helemaal top !
    Als je terug bent heb ik een leuke baan voor jou, een echte uitdaging. Je zit nu midden in de uitdagingen dus daar kan je zo in door gaan !!
    neem contact met me op.
    Nog een hele fijne tijd, maar wat gaat de tijd snel !!
    Groetjes Marry oh9

  • 25 Oktober 2011 - 00:30

    Sabine:

    Leuk om al die verhalen weer te lezen;) Maar die iemand was wel ff sabine he;) hahahha
    Heel veel plezier de laatste dagen!

    lieffs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeffrey

Actief sinds 13 Mei 2011
Verslag gelezen: 576
Totaal aantal bezoekers 66479

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2019 - 31 Augustus 2019

van Teheran naar Tbilisi

25 April 2018 - 15 Mei 2018

Iran 2018

25 Oktober 2016 - 25 November 2016

India

05 Augustus 2015 - 31 Augustus 2015

Thailand & Laos

16 Augustus 2014 - 07 September 2014

Indonesië

05 Augustus 2013 - 01 September 2013

Dubai/Maleisië/Singapore

20 Augustus 2012 - 08 September 2012

Noord Korea & China

18 Augustus 2011 - 06 November 2011

Suriname

Landen bezocht: