De tijd gaat snel! - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu De tijd gaat snel! - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu

De tijd gaat snel!

Door: Jeffrey Schurink

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

30 September 2011 | Suriname, Lelydorp

Hallo allemaal!

Zo, dat is weer een tijd geleden! Alweer 2 weken! Dus tijd om er weer een blog te plaatsen.
Eigenlijk wordt hier zo normaal dat je denkt, is dat nou wel relevant om op te schrijven?

Op het begin toen ik de bus pakte naar Paramaribo keek ik mijn ogen uit. Het ene huisje vond ik nog bijzonderder dan het andere huisje. Nu lijkt het alsof ik de bus 104 van Korenstraat naar Amsterdam pak. En wat gaat de tijd toch snel, nog maar 36 dagen te gaan, dus voor je het weet sta ik weer met mijn koffertjes op schiphol, dus snel nog de leuke dingen plannen!

Maar ondertussen is er veel gebeurd, en over een paar daagjes (maandag) is de muziekschool weer open dus ik kan weer opgelucht ademhalen. Ook heb ik een mannenavond weten te regelen! Dat is ook weer een grappig verhaal, want ik kwam in een discotheek een jonge tegen, natuurlijk Nederlands, en ik zag hem ook net als ik achter een hele groep meiden aan sjokken. Dus ik naar hem toegelopen en gevraagd of hij het ook zo zwaar heeft, diepe zucht, ja vreselijk! Dus we hebben wat biertjes gedaan in de kroeg, even bijkomen van dat getetter haha!

Ondertussen zijn de ouders van Iris weer naar huis en de ouders van Cheraine zijn weer aangekomen met hetzelfde vliegtuig. Die hebben we natuurlijk weer ontvangen met overheerlijke roti, waarom ook niet? Ook zijn de ouders van Joyce Alleblast aangekomen en beide vriendjes van de Joyces. Wat een gezelligheid allemaal!

Ook in deze afgelopen 2 weken was Joyce van Veelen jarig, en dit kon natuurlijk niet voorbij gaan zonder een feestje. Een collega waarmee we vaak omgaan wilde graag een mooie taart voor ons regelen en ze wilde roti voor ons koken. Zo gezegd zo gedaan, wij zijn dus op pad gestuurd met een boodschappen lijstje en uiteindelijk gingen we de dag waarop we haar verjaardag vieren roti maken.
Sorry mensen, roti maken vind ik lastig, dus dat wordt als ik terug ben gewoon roti halen bij een winkel! Ondertussen was Joyce even buiten de poort en hoorde iets piepen. Het was een klein hondje van rond de 2 maanden oud en lag alleen onder een auto. Zij heeft hem dus opgepakt en meegenomen. Daar hebben we hem wat te eten gegeven en hij voelde zich al meteen helemaal thuis. Uiteindelijk hebben wij een mooie waston gepakt, dekens erin, en slapen maar! Dus vanaf toen hebben wij een prachtig nieuw huisdier! Wel moesten we hem even goed baden want het is en blijft een zwerfhond. Ohja! Ook nog ontvlooien en ontteken. Nu zijn we druk bezig met een baasje te vinden voor hem.

Laatst hadden wij ook nog een prachtig feestje, een collega van ons werd 70 jaar en dat zou groots gevierd worden. Wij dachten natuurlijk dat het wel zou meevallen want wanneer in Nederland een feestje gevierd wordt in een ouderenzorgcomplex dan zou het vaak heel rustig en saai verlopen,die was echter niet waar! Die dag moesten we ook werken en zagen al gauw dat er een busje met Parbobier kwam en brachten allemaal vatten bier naar het terras. Flessen likeur, frisdranken , gigantische versterkers en een hele band en natuurlijk heel veel eten! Dus we konden dit niet afslaan.

We kwam rond 18:00 daar aan en hoorde vanuit de verte al dat het begonnen was. Eenmaal aangekomen zagen we dat een groot gedeelte van de bewoners er ook zaten en waren allemaal super mooi aangekleed, sommige in klederdracht. Dit is echt Suriname! Ook sommige collega’s waren helemaal in klederdracht, mooie gekleurde gewaden en prachtige hoeden op. En allemaal natuurlijk dansen en drinken!

Gister avond vroeg onze tourguide of wij het leuk vonden om bij hem te komen eten, want hij had kaaiman en leguaan. Dit konden we dus echter niet afslaan dus we hebben heerlijk gesmuld, al waren de leguanen eieren raar van smaakt. Al met al,hij heeft heerlijk gekookt.

Volgend week ga ik sowieso weer naar Paramaribo want ik kan weer piano spelen! En volgend week vrijdag ga ik op tour in het binnenland. Eerst zou ik een expeditie doen, dus echt 6 dagen zien te overleven in de jungle,natuurlijk met een hele groep en een goede gids. Dit is erg duur dus ik heb aan en goedkopere organisatie gevraagd of ze dit ook konden regelen. Dit konden ze niet, maar ze kon wel even bellen met de lokale bevolking of ik eventueel mee mag met jagen. De volgende dag belde ze me terug met de boodschap dat diegene me graag mee wilt nemen en me graag wilt leren jagen en leven in de jungle! Dus van vrijdag t/m maandag zit ik ver weg diep in de Jungle!

Tot de volgende keer!!


Reactie op reacties:
-Davy: bedankt voor je nutteloze bericht haha!
-Joseline: Nee, het is best lastig, een piano kan hier ook niet zomaar staan vanwege de warmte. De piano ontstemt heel snel door de warmte en de grote hoeveelheid vocht wat er in de lucht zit.
-Thera: ja hoor stuur ze maar naar Suriname! Dat zouden ze zeker niet erg vinden! En ze houden hier best wel van een potje voetbal,dus dat moet dan helemaal goed komen met ze!
-Mirjam: ik ga vanavond even de groetjes voor je doen! Maar wat leuk dat je daar ook stage gelopen hebt.. Heb je nog iets waarvan je zegt: daar moet je nog naartoe? Of daar moet je goed nog opletten?? Verder denk ik dat er weinig veranderd is hier, ze zijn niet zo snel he!
-Marry: Oh Nou kom maar op! Mijn rekening is ondertussen leeggetrokken door die Surinamers haha! Alleen houdt er wel rekening mee dat ik de werktempo van een Surinamer heb overgenomen he! haha




  • 30 September 2011 - 13:14

    Agnes De Jager:

    Hoi Jeffrey,

    Een vriendin van mij was ook een aantal dagen in de jungle en besloot even een paar T-shirtjes te wassen. Toen ze terug kwam vroeg iemand: " Wat heb jij nou gedaan?" " Even wat uitgewassen in de bocht bij de rivier." Wat bleek: dat was een favoriet plekje voor kaaimannen. Enfin, vriendin leeft nog en in de t-shirts zaten ook geen gaten. Moraal van het verhaal: vraag eerst even of je alleen ergens heen kunt lopen. Veel plezier nog. Ben je al heel erg bruin??

    groetjes,
    Agnes

  • 30 September 2011 - 14:38

    Davy:

    Ik vind het toch wel een beetje zielig voor je hoor.. Iedereen krijgt bezoek van zijn/haar ouders en jouw ouders nemen niet even de moeite om zoonlief op te zoeken? (Als jullie dit lezen ouders: schaam jullie!) Haha, grapje! De jungle is trouwens wel heel gaaf hoor, een onvergetelijke ervaring jef!

    Tot skype! Gegroet.

  • 30 September 2011 - 14:56

    Wilma:

    Hoi Kind!!
    Heerlijk weer om een berichtje van je te lezen!!
    En....Davy wij wilde naar Suriname gaan maar Jef wilde dit niet, echt waar!!!!hihi!!
    Het is trouwens heerlijk rustig zo zonder hem!!
    Heerlijk Jef dat je maandag weer kunt piano spelen!! Heb je al weer een uurtje besproken?
    Wat zullen wij straks heerlijk surinaams eten zeg!! Je hebt heel wat ideeën op gedaan!
    Hier is alles goed, het is eindelijk mooi weer!
    Moet het weekend werken, en jij?
    Nou Jeffrey hoop dat je gauw weer op skype komt, het was van de week een beetje rommelig zo met Tymen hé?
    Tot hoors en dikke kus van je moeder!!


  • 30 September 2011 - 16:58

    Joseline:

    Hoi Jeffrey.

    Ja ja, de tijd gaat snel en het gezegde "gebruik hem wel" is voor jou niet van toepassing!!! Wat maak je veel mee in zo'n korte periode, gaat allemaal in je rugtas en alle ervaringen komen in je verdere leven vast wel van pas. Nog een paar weken en dan begint het "normale" leven weer voor je. Ik heb begrepen dat je weer van harte welkom bent op o.h.9, wellicht treffen we elkaar daar wel een keer want Marry heeft mij ook voor een aantal uurtjes per maand weten te strikken. In elk geval tot het einde van dit jaar. Het Nederlandse tempo moet er weer even inkomen, ga maar vragen aan Hubert hoe dat werkt! Haha. Je kunt je vingers ook weer losmaken op de piano dus dat komt helemaal goed. Nou Jef, geniet van je resterende tijd. Tot de volgende mail. Hartelijke groetjes van je oud"e" collega Joseline.
    p.s. jammer trouwens dat we niet een keer van je roti op o.h.9. kunnen genieten. Nog maar even door oefenen!!!!!!!!

  • 30 September 2011 - 16:58

    Joseline:

    Hoi Jeffrey.

    Ja ja, de tijd gaat snel en het gezegde "gebruik hem wel" is voor jou niet van toepassing!!! Wat maak je veel mee in zo'n korte periode, gaat allemaal in je rugtas en alle ervaringen komen in je verdere leven vast wel van pas. Nog een paar weken en dan begint het "normale" leven weer voor je. Ik heb begrepen dat je weer van harte welkom bent op o.h.9, wellicht treffen we elkaar daar wel een keer want Marry heeft mij ook voor een aantal uurtjes per maand weten te strikken. In elk geval tot het einde van dit jaar. Het Nederlandse tempo moet er weer even inkomen, ga maar vragen aan Hubert hoe dat werkt! Haha. Je kunt je vingers ook weer losmaken op de piano dus dat komt helemaal goed. Nou Jef, geniet van je resterende tijd. Tot de volgende mail. Hartelijke groetjes van je oud"e" collega Joseline.
    p.s. jammer trouwens dat we niet een keer van je roti op o.h.9. kunnen genieten. Nog maar even door oefenen!!!!!!!! Tenslotte baart oefening kunst.

  • 30 September 2011 - 17:00

    Joseline:

    er ging iets mis vandaar deze x een dubbele mail.

  • 30 September 2011 - 19:42

    Lin:

    Hey Broertje!

    Leuk om weer een berichtje van je te lezen, ondanks dat we elkaar nog pas op skype hebben gezien en gesproken.
    Wat leuk dat je de jungle in gaat, ga je alleen of met die meiden? Ben benieuwd hoe je het vindt, expeditie robinson is weer begonnen dus je kunt hier wel wat vergelijkingen in maken.
    Ja en ik wilde graag bij je langs komen, maar ja dat is nog best nu lastig met zo'n bolle buik! (ik heb gelukkig een GOEDE smoes! hahahahaha)
    Het is de afgelopen dagen super weertje en morgen viert Bar zijn verjaardag, dit zal zijn eerste verjaardag buiten in de tuin worden. Heerlijk!

    Dikke kus van ons!!!

  • 30 September 2011 - 19:44

    Sandra:

    Hoi Jeffey,

    Gezellig dat we weer eens een mooi verhaal van je kunnen lezen.Wat lief dat jullie het hondje hebben opgevangen.Hoop dat jullie een lief baasje kunnen vinden voor de hond.
    Gelukkig heb je het nog hellemaal naar je zin daar,idd wat gaat het snel nog 36 dagen maar.Hier in Purmerend is er eindelijk zon .Dus genieten we volop van het weertje.Jeff ik wens je een fijne avond toe en tot het volgende verhaal en dan hoop ik te lezen dat jullie een lief baasje hebben gevonden. veel liefs van ons groetjes

  • 01 Oktober 2011 - 05:13

    Marry :

    Hoi
    Dat is mooi om te lezen en jou surinamse werk tempo is perfect kan je lekker de rust bewaken !!
    Dus in nov en dec kan ik op jou rekenen ? er is werk zat voor een volgende trip .....
    helemaal gezellig ! ik kijk er naar uit.
    nog een hele fijne 35 dagen !!

  • 06 Oktober 2011 - 17:27

    Ouders V Cheraine:

    Hoi Jeffrey,
    Bedankt voor de gezellige tijd in Suriname. We hebben genoten.
    Jammer dat je geplande tour niet door kon gaan, maar weet je al welke tour je nu gaat doen? Heel veel plezier in ieder geval.
    groetjes Guus en Marja

  • 07 Oktober 2011 - 17:44

    Irene ( Moeder Iris):

    Hoi Jeff
    Een hele fijne reis naar Awarradam,ik ben benieuwd hoe je het gaat beleven!!
    Geniet ervan en wees voorzichtig en kijk uit naar je verslag!!
    Gr uit het koude en natte Rijswijk
    XX

  • 10 Oktober 2011 - 17:42

    Thera:

    jeff !!!! wat schrijf je nou ???? ik altijd maar denken dat je zo een lieve jongen bent . ik ken je al bijna je hele leven. en nu dit ???? jij jagen ?????????????? ben heel benieuwd hoe dat gegaan is . jagen ???? dier zelf doden ???? tja je leeft daar natuurlijk anders . heel natuurlijk jagen op je eten. maar toch ??? jeetje helemaal geschokt zit ik hier .

    en heel heel jammer dat je geen roti kan maken.
    weet je je kan ook bij de toko van die pannenkoeken halen hoef je alleen de vulling te maken of is juist de vulling moeilijk??
    nou lieve buurboy geniet er nog even van.

    mijn nichtje zit in curacao of hoe je dat schrijft . elke dag 30 32 graden . de mooiste fotos komen deze kant op .
    zij blijft alleen drie jaar .
    nou nu stop ik echt . kusje van hier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeffrey

Actief sinds 13 Mei 2011
Verslag gelezen: 4739
Totaal aantal bezoekers 66493

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2019 - 31 Augustus 2019

van Teheran naar Tbilisi

25 April 2018 - 15 Mei 2018

Iran 2018

25 Oktober 2016 - 25 November 2016

India

05 Augustus 2015 - 31 Augustus 2015

Thailand & Laos

16 Augustus 2014 - 07 September 2014

Indonesië

05 Augustus 2013 - 01 September 2013

Dubai/Maleisië/Singapore

20 Augustus 2012 - 08 September 2012

Noord Korea & China

18 Augustus 2011 - 06 November 2011

Suriname

Landen bezocht: