Gili - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu Gili - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu

Gili

Door: Jeffrey

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

30 Augustus 2014 | Indonesië, Gili Trawangan

26 augustus, 15:00, Ubud

Ik zit aan een lage tafel met kussens op de grond. Het is een gezellige café waar vele backpackers met een laptopje zitten. Er is een goede verbinding. Ik heb net een overheerlijk chickensandwich gegeten en een heerlijke smootie. Genieten.

In de ochtend moest ik even alles op een rijtje zetten. Het was een lange reis en moest toch echt even landen. Het nadeel van (alleen) backpacken is dat je alles zelf moet regelen. Je onderkomen, je tripjes, transport en alvast goed gaan kijken naar de volgende bestemming. Het hotel waar ik in verbleef, wat toch wel aan de dure kant toch heb een extra nacht bijgeboekt voor een andere kamer, maar wel goedkoper. Ik wilde nog even wat adempauze hebben en op mijn gemak kunnen zoeken voor iets anders. Ik ben de stad ingelopen en merkte al gauw dat het een groot verschil is met Java. Er heerst veel meer rust en het boeddhisme speelt hier een grote rol. Bij vele ingangen vind je kleine offeringen met wierook. Overal ruikt het naar wierrook, beter dan de uitlaatgassen van Java.

Na een tijdje lopen zag ik in een niet al te groot straatje een uithangbord. Een oudere vrouw glimlachte vriendelijk en vroeg of ik een kamer zocht. Dat zocht ik inderdaad. Ik liep achter haar aan en belandde in een binnenplaats wat deed lijken op een klooster. Echt typisch Bali. Dit soort van bed and breakfest, gerund door de gehele familie deed huiselijk aan. Ze lieten mijn kamer voor de volgende dag zien en brachten me naar een balkon achter een keukentje. Ze gaven me wat fruit en een kopje thee. Welkom thuis!

26 augustus, 19:30, Ubud.

Ik zit in een mooi restaurant. Moest door de drukte noodgedwongen naast vreemde mensen zitten. Normaliter: geen probleem, maar dit zeer verliefde Duitse stelletje verpesten op dit moment ernstig mijn uitzicht en vooral mijn eetlust, ongegeneerd zitten ze elkaar af te lebberen, Gadver, heel onsmakelijk! Sorry, moest even mijn frustratie kwijt, dat is het mooie van een blog!

27 augustus, 17:00, Ubud

Ondertussen aangekomen in mijn nieuwe homestay bij een familie. Moeder verzorgd de kamer, zoon de internet, dochter de financiën en oma staat schattig te zijn bij de ingang. Tussendoor kwam nog een familielid een grote thermoskan met heet water brengen voor een kopje thee, wat een geweldige welkom!

Vanochtend heb ik een tour gedaan met een fiets. Ik werd opgehaald door een vriendelijke gids en zijn een stuk gaan rijden met nog een paar andere reizigers. Eenmaal aangekomen boven op een bergje zijn we naar beneden gegaan. Hoefde nauwelijks te trappen en zijn door prachtige bossen gaan fietsen, door rijstvelden, oude dorpjes en langs scholen met kinderen met uniform aan. Geweldig ontspannen.

Na de tour ben ik mijn was op gaan halen bij de Loundry, jullie denken toch niet dat ik 3 euro ga besparen en zelf de was ga doen?! Hier worden zelfs mijn onderbroeken en sokken gestreken, thuis weigert tot mijn grote frustratie mijn moeder dit.

Tot mijn grote verbazing kon ik mijn portemonnee niet meer vinden, misschien nog in het hotel? Nee dus, in mijn kamer? In mijn grote backpackerstas? Nee, nee en nog eens nee. De hotelmedewerkster begon er mee te bemoeien en telefoneerde met de fietstriporganisatie. Ik maar achterop gesprongen bij iemand van het hotel om te kijken of hij misschien in het restaurant, waar ben geweest, lag. Ook daar verkochten ze een nee. Het zweet brak me uit, het was al warm, maar dit was wel erg heet. Altijd zo goed voorbereid en nu dit! Eenmaal terug bij het hotel mijn creditcard gepakt om geld te pinnen. Ik heb tenslotte echt geld nodig. Mijn hardslag was al zeker dik boven de 100, maar na 2 weigerende geldautomaten was het gestegen boven de 150. Gelukkig wilde de 3de mij wel helpen. Met wat geld op zak liep ik terug naar het hotel. Daar stond hij, mijn held, de gids. Hij stond daar vriendelijk en zwaaide naar me met iets heel bekends in zijn hand: mijn portemonnee! Ik kon hem wel omhelzen , dus dat heb ik ook maar uitgebreid gedaan.

28 augustus, 19:00, Ubud

Ik zit weer lekker op een paar kussens op de grond in een lounge gedeelte. Ik krijg straks weer een heerlijke smootie en over een uurtje word ik verwacht bij de meditatie les verwacht, ik begin hier echt een hippie leven te krijgen!

Het leven voor een paar dagen in Ubud begint me steeds beter te bevallen. Ik heb een scooter gehuurd en cross lekker hier rond. Door de rijstvelden, naar workshops, marktjes en ga zo maar door. Het dorpje heeft echt iets magisch. Er heerst veel rust, al moet je wel weten waar. De mensen zijn erg vriendelijk het de doelgroep van reizigers bevalt me ontzettend. Vriendelijk, gastvrij en een tikkeltje alternatief. Je ziet niet zelden hier iemand over straat lopen met een yoga matje.

30 augustus, 16:30, Gili

Op dit moment zit ik in mijn nieuwe kamer. Ik ben aangekomen op het eiland waar ik wil gaan leren duiken. Ik heb de aankomende nachten slecht geslapen, de kippen om mij heen begonnen al om 2 uur ’s nachts herrie te maken, hier zijn er veel geiten dus hopen dat zij wel rekening houden met mijn welverdiende rust.

Het eiland is mooi, erg toeristisch, maar veel backpackers. Van velen hoor ik goede verhalen, zelf moet ik nog even meer uitrusten om volop te kunnen genieten van al het moois, daar ga ik morgen werk van maken!

Reacties:
@Anita: Succes op school, doe ze maar de groeten!
@Linda: wat denk je nou zelf? De was zelf doen?? Echt niet!!
@Maarten: tjaaa, dit is veeeeeel leuker

  • 30 Augustus 2014 - 12:17

    Lin:

    Hey Brother!

    Leuk om weer je verslag te lezen! Ik zit nu op de wc in de badkamer, met broek aan, Fenna slaapt bijna en wil altijd dat je een beetje in de buurt blijft... Dus dat doe je dan natuurlijk ook voor je liefste dochter en voor mijn rust die ik zo heb :-)
    Wat zal je geschrokken zijn dat je portemonnee kwijt was!! En wat een verschil tussen de geloven he?! Dat boeddhistische is zo fijn! Ennuh misschien kan je wel een lesje onderbroeken strijken daar krijgen? Zal ma ook wat werk schelen!
    Hier gaat het lekker, Tymen z'n tweede week school zit erop, is volop aan het schrijven en lezen, gaat zo snel. Het viel me alleen net wel op dat hij de schrijfletters van groep vier overneemt... Had hij gezien op het bord, zei hij en vond deze mooier, oké...
    Met Fenna gaat het ook lekker, we gaan zo naar een feestje van Olga en Leo, lekker bbqen in de regen!
    Donderdag was Artie, vriend van Jouri uit Parijs, hier we hebben een leuke avond gehad, erg gelachen.
    Met frank gaat het langzaam beter, de dubbele breuk valt hem zwaar en heeft veel pijn.
    Nou, ga effe een broodje doen!
    Geniet van het duiken en je laatste weekje vakantie. A.s. donderdag begint expeditie Robinson weer dus kunnen we ons een beetje inleven in jou!

    Dikke kus!

  • 30 Augustus 2014 - 13:48

    Barrel:

    Hey Jef,

    Zoveel al gedaan en gezien en dan nu op zo'n paradijsje... kom je nog wel thuis???

    Volgens mij heb je het spannendste en het leukst voor het laatst bewaard; duiken! Ben benieuwd of je onder water ook zo goed foto's kan maken met die spiegelreflexcamera van jou!. (haaien, dolfijnen, roggen en een witte walvis natuurlijk... haha)

    Zal je verder niet vermoeien met burgerlijke verhalen uit NL ;-)

    Groetjes Barrel

  • 30 Augustus 2014 - 14:13

    Erik & Jorine:

    Ha die Jef!!
    Gelukkig reis je in een land waar eerlijke mensen wonen! Wat een geluk dat je je portemonnee weer terug hebt! Alles zat er nog in?
    Dit is alweer je laatste weekje he? Geniet er nog van! Lekker duiken, niet verz...! Doe mevrouw Puff de groeten!!

    Groetjes van ons uit het zonnige Italie!

  • 30 Augustus 2014 - 17:14

    Wilma:

    Hoi kind,

    Lees net dat je goed bent aangekomen op het eiland Gili!!!
    Wat maak je veel mee, gelukkig spreek ik je veel op Skype!!
    Weet je al wanneer je gaat duiken?
    Hostel ook mooi, en veel backpackers daar??
    Nou hoop je gauw weer op Skype te zien!!

    Geniet van je laatste weekje!!!!
    Veel plezier en doe............!!!
    Dikke kus van mij!!!

    En Erik, alles zat nog in zijn portemonnai!!!
    Gelukkig bestaan er nog eerlijke mensen!!!!

  • 30 Augustus 2014 - 20:05

    Sandra:

    Hoi Jeffrey,

    Wat een schrik wat betreft je portemonnee, gelukkig dat hij terecht is gekomen. Wat een opluchting.
    Ik geniet weer van jou mooie verhaal .Wens je heel veel plezier met duiken en doe voorzichtig.

    groetjes uit Purmerend , ben benieuwd naar je volgende ervaring in Indonesië.

    Sandra

  • 30 Augustus 2014 - 23:51

    Rosita:

    Hoi jeffrey,
    Ik geniet van je verhalen in alle rust ( dat is bij jou wel anders) reizen is vermoeiend maar heel leerzaam. Alleen reizen doet een beroep op je intuitie Je kunt je gemaakte keuze /reisdoel niet delen en af en toe moet je je ook geestelijk zelf kunnen bedruipen, dat valt niet mee lijkt mij op jonge leeftijd . Ik krijg al hartkloppingen als ik mijn portomonne niet kan vinden in mijn tas bij albert heijn binnen een paar seconden. Laat staan als ik mijn geld kwijt ben aan de andere kant van de wereld.Maar geniet ervan, je wordt nooit meerzo jong en soepel als vandaag. ( hier spreekt Oma )
    Merk je iets van een toegenomen islameririsering iin de streek waar je verblijft?
    Afijn sla de geuren op van de tropen in je geheugen, geniet van de prachtige mensen om je heen, bewaar de geluiden en natuur in je hart en ...... Geniet

    Leifs van Rosita

  • 02 September 2014 - 11:22

    Maarten:

    Nou nou jef je weet de spanning goed op te bouwen in je reis verslag met je beurs en pin automaten. Je zou een goede schrijver zijn voor de serie gtst...daar gaat alles ook zo traag en spannend....ik vind het heerlijk inieder geval om te lezen.vroeg mij af wanneer je weer voet op nederlandse bodem zet? Heb het fijn jef....groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Gili Trawangan

Indonesië

Beste lezers,

Het knaagt aan me, het jeukt. Een gevoel bekruipt me dat ik weg moet, weg van hier, weg van Nederland! Nee hoor, ik heb het helemaal niet slecht, integendeel, maar dit terugkerende ritueel begint op een verslaving te lijken: Ik moet reizen!

Dit jaar was het weer een grote zoektocht naar het juiste land, en met de juiste personen. Als eerst was het plan om naar Oekraïne en Moskou af te reizen. Ik denk dat vele mensen blij zijn dat ik deze reis niet heb gedaan aangezien het er nu erg onrustig is in dat gebied. Na veel twijfelen en lezen heb ik de knoop doorgehakt tijdens mijn terugreis van mijn werk in de intercity tussen Hoofddorp en Hoorn Kersenboogerd. Met mijn mobiel in mijn handen en een bloknoot op mijn schoot boekte ik mijn vlucht naar Indonesië!

Dit jaar heb ik besloten om alleen te gaan. Aangezien ik in de toekomst nog graag door Rusland wil reizen lijkt me het een goede kans om nu te gaan ervaren hoe het is om alleen een land te gaan verkennen. Geen meningen van anderen, altijd zelf kunnen beslissen wat te gaan doen.

Spannend is het natuurlijk wel, ik kan straks op niemand terugvallen en het is uiteraard maar de vraag of ik het wel leuk vind zo eenzaam en alleen aan de andere kant van de wereld. Mijn lieve achterbuurvrouw zei: ''je kan maar beter spijt hebben van iets wat je gedaan hebt, dan spijt te hebben van iets wat je nog nooit gedaan hebt'' Waar ik helemaal mee eens ben!
Maar zoals ik van velen hoor, gaat het helemaal goed komen! Genoeg leuke reizigers om te ontmoeten, en een perfecte omgeving om heerlijk rond te trekken.

Wat ga ik doen? Ik vlieg via Kuala Lumpur naar Jakarta met het meest bekende vluchtnummer wat we nu in de wereld kennen: MH017. Nu voor mij MH019 geworden. Dit maakt natuurlijk de vlucht iets spannender, een geruststelling is echter wel dat ze nu niet meer over Oekraïne vliegen.

Ik land op Jakarta wat gelegen is op het eiland Java. Daar heb ik al mijn eerste hostel geboekt, zodat ik wel mijn eerste en veilige onderkomen heb. Het leuke van deze dag is dat het Onafhankelijkheidsdag is, en dat schijnt een heel mooi feest te gaan worden op straat. Daarna heb ik nog geen idee wat ik ga doen. Mijn terugvlucht gaat vanaf Bali, dus ik ga sowieso naar het oosten reizen, wat ik daar tussendoor ga doen laat ik allemaal over aan het lot. Ik heb wel 3 doelen: duikbrevet halen, kookcursus en een vulkanisch gebied bezoeken.

Al met al gaat het vast een geweldige ervaring worden. Als jullie vragen hebben dat mogen jullie altijd reageren, zoals voorheen!

Veel leesplezier dit jaar!

Groetjes Jeffrey

Recente Reisverslagen:

07 September 2014

Weer thuis

04 September 2014

Duiken op Gili

30 Augustus 2014

Gili

26 Augustus 2014

Ubud

22 Augustus 2014

Yokyakarta
Jeffrey

Actief sinds 13 Mei 2011
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 66447

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2019 - 31 Augustus 2019

van Teheran naar Tbilisi

25 April 2018 - 15 Mei 2018

Iran 2018

25 Oktober 2016 - 25 November 2016

India

05 Augustus 2015 - 31 Augustus 2015

Thailand & Laos

16 Augustus 2014 - 07 September 2014

Indonesië

05 Augustus 2013 - 01 September 2013

Dubai/Maleisië/Singapore

20 Augustus 2012 - 08 September 2012

Noord Korea & China

18 Augustus 2011 - 06 November 2011

Suriname

Landen bezocht: