Eerste stagedag! - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu Eerste stagedag! - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu

Eerste stagedag!

Door: Jeffrey Schurink

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

23 Augustus 2011 | Suriname, Lelydorp

Heey blanke mensen!

Het is weer even geleden, of het lijkt een tijd geleden omdat we hier zo veel mee maken. Zaterdag avond zijn we wezen stappen. We zijn eerst met een busje naar Paramaribo gereden en daar vanuit een taxi dat geregeld was door een Surinaamse man die de dames hebben leren kennen in het vliegtuig. Toen we aankwamen en bij de ingang stonden te wachten om de discotheek binnen te gaan werd ik eruit gepikt. Ik had een korte broek aan, en dat mocht niet. Uitzondering was niet mogelijk, omkoping ook niet, dus moest echt een taxi terug nemen en een lange broek aantrekken, lekker warm dus. Eenmaal terug meteen een parabiri genomen (Paramaribo bier). Het was opzich wel grappig uitgaan maar het is een redelijk macho cultuur wat niet altijd even prettig is voor de blonde dames. Maar wel genoeg aandacht.

De volgende ochtend hadden we in de middag weer afgesproken met de gids die we bij de jungle tocht ook hadden, omdat we met hem een dolfijnen en waterkippen (krokodillen) tour gingen doen op een bootje in de grote rivier. We moesten met de bus naar Paramaribo en daar werden we opgehaald door de gids. We gingen met de auto naar een haven, daar naar de overkant van de rivier en vervolgens met een auto naar een andere haven naar onze boot. De gids had allemaal lekkernijen mee genomen, al met al: perfect geregeld. Het weer viel die dag al erg tegen, wisselvallig en zo nu en dan regen (echt Nederlands) Maar toen we eenmaal ging varen barste de hel los en moesten we terug want het zou ook niet beter worden. Toen we terug waren hebben we de gids getrakteerd op een etentje en zijn met hem en een vriend van hem bij ons thuis wat gaan drinken. Volgend week herkansing!

Op maandag werden we om 8:00 verwacht bij Libi Makandra verwacht (stage). We mochten daar in onze normale kleding komen, maar achteraf was dit geen goed idee geweest. Daar kregen wij te horen dat we niet representatief genoeg gekleed waren om ons aan de bewoners voor te stellen. Dus het werd een uur uitgesteld en moesten netter gekleed komen. Tja, voor ons is het hier heel warm, dus zijn hier luchtig gekleed wat voor de dames soms korte rokjes kan betekenen en voor mij een korte broek tot de knie, wat hier als niet echt netjes beschouwd wordt. Wij dus terug en maar uniformen aan, dan zijn we er zeker van dat het goed is!

Eenmaal terug kregen de dames een compliment voor hun kleurrijke uniformen die ze hadden. Deze willen ze graag ook introduceren in hun instelling.
Libi Makandra betekend letterlijk : leven samen , Het is een particulieren instelling met vooral ouderen maar ook sommige jongere cliënten met een aandoening. Qua aandoeningen zijn er veel verschillen, van dementerende cliënten tot mensen met een of meerdere amputaties. Het is eigenlijk een straat met allemaal leuke gekleurde huizen waar in totaal rond de 50 mensen in woont. Midden in een ambulancepost, spoedeisende hulppost waar ook wij soms mogen meekijken en een zuster’s post. Na meer dan 60 handen geschut zijn we weer terug gegaan en hebben even gerust.
De bewoners waren allemaal erg vriendelijk en dhr Dijksteel (directeur) wenste ons heel veel succes en hij hoopte op een goede samenwerking en verteld het een en ander aan huisregels.

Rond 17:00 hadden we in Paramaribo afgesproken met de gids en een vriend van hem, Adjay en Sensy om te gaan vissen aan een rivier. Perfect op tijd werden we opgehaald en gingen een stuk rijden naar de plek waar we gingen vissen. Adjay had de hengels al meegenomen en alle andere benodigdheden. Onderweg gingen we nog even stoppen om aas te kopen en drankjes en chips. Na een korte tijd waren we aangekomen bij een klein haventje met allemaal kleine vissersboten met allemaal vissers die eigenlijk volgens mij niks aan het doen waren en alleen aan het kijken waren hoe de blonde chicks (meiden) de hengeltjes (toen nog) amateuristisch het water in gooide. Al gauw hadden wij beet. Iedereen had wel wat gevangen, geen kleine visjes die we in Nederland normaliter vangen maar grote katvissen en een zwaardvis! Rond half 7 ging de zon onder, wat natuurlijk heel mooi is, dit is echt pas stage lopen!! Na heel wat vissen en een paar biertjes zijn we rond 10 uur terug gegaan om vervolgens bij een snackbar wat lekker kippenpootjes en patat te halen want de volgende ochtend moesten we om 7:00 beginnen.

Om 6:10 ging mij wekkertje af, rond half 7 hebben we de bus gepakt naar de stage. Hoofdzuster Oberge was al aan het overdragen. De hoofdzuster is een strenge vrouw die ook zeker echt gesteld is op discipline. Ik zeg maar: streng maar rechtvaardig! Maar ze is ook heel vriendelijk heel behulpzaam. Iedereen wordt hier ook met zuster aangesproken (voor mij broeder natuurlijk) en de zuster antwoorden de hoofdzuster netjes met 2 woorden: ja, hoofdzuster. Even wennen dus!

Ik werd ingedeeld in een mannenhuisje, gekoppeld aan een zuster waarvan ik de naam allang vergeten ben. Ze heeft veel dingen verteld en zijn langzaam aan de slag gegaan. Maar na een paar uurtjes ga je zitten, en wachten op… tja.. waarop? De tempo is ook veel langzamer, wij lopen veel harder dan de rest en moeten dus echt oppassen dat je niet een kilometer al verder loopt dan de rest. In de ochtend moesten we een meneer douchen en wat pillen geven. Eigenlijk bar weinig! Paar bedden soppen en dinsdag is het kledingkast opruimdag dus druk druk! Maar iedereen is hier super vriendelijk en iedereen vind het leuk dat we hier stage lopen. Ik ben ook al meteen door een meisje uitgenodigd om een bruiloft bij te wonen van haar neef, dus helemaal leuk! We worden er echt bij betrokken!

Na het werk hebben we boodschappen gedaan en zit nu met mijn laptop binnen. Buiten regent het en onweert het, ben dus boos naar de baas gelopen met de klacht dat dit weer echter niet kan! En dat we echt een boze brief zouden sturen als die niet ophoudt! En heb gevraagd aan zijn vrouw of ik samen met haar de markt op kan gaan en dat ze me een beetje kennis kan laten maken met de Surinaamse keuken, dus ga morgen na het werk met haar de markt op. En gaan samen kokkenrellen! Echt super leuk dus! Morgen moeten we allemaal werken tot vrijdag, allemaal ochtenddiensten. In het weekend zijn we vrij.

Nou wat een verhaal he! Worden jullie al gek van mijn verhalen? Haha

Ik probeer foto’s op facebook te zetten dus Julie moeten even daarop kijken! Heel leuk dat jullie allemaal reacties schrijven, Helemaal leuk,houden zo!


Groetjes Jeffrey!



Reactie op reacties!
-Davy: nee het zijn wilde beesten dus dat gaat niet, alleen kijken dus.. maar dat is ook al leuk!
-Irene: Bedankt voor je reactie, ik schrijf lange verhalen dus succes met lezen haha!
-Erik: ik weet niet of je al weg bent en of je dit nog leest , maar fijne reis en niet te veel duitse bier zuipen he! Doe ik ook niet hier!
-Linda: Heb een foto gemaakt, maar hij is niet echt goed gelukt.. Jammer voor jullie gelukkig voor mij! Haha
- Thera: ja, Ruud heeft een nieuwe hobby gevonden! We gaan binnenkort waarschijnlijk op piranha’s
Vissen dus dan merken we het wel
-Ruud: Schiet het al een beetje op bij Erik? Foto’s zijn altijd welkom he! Ik wil op de hoogte gehouden worden!
-Wilma: Mijn Rooster wordt nog gemaakt, de voorkeuren worden nog bekeken en dan zien we wel. Mijn witte broek is denk ik verloren, gaan nog 1 poging wagen! En anders gooi ik hem aan het einde van de vakantie wel weg, we gaan nog vast wel een tour doen waarbij we vies worden

  • 24 Augustus 2011 - 05:37

    Sandra:

    Goedenmorgen Jeffrey,

    Je verveelt je geen seconde daar ,lees ik al.Ook ben je je al een paar keer terug geweest naar je huisje om je steeds om te kleden hahahaha eerst de Disco en dan van het Stage plek.Je weet nu in iedergeval wat je aan moet trekken als je daar naar toe gaat.
    Grappig dat je bent wezen vissen en gelukkig wat gevangen hebt.
    Ik ben gek op de surinaamse keuken en ben benieuwd wat je hebt staan kokkenrellen.

    Heel veel plezier Jeffrey,groetjes van ons

  • 24 Augustus 2011 - 09:12

    Wilma:

    Jeetje Jef wat een verhaal zeg, ga zo door, we vinden het leuk, vooral de verkleed partijen hihi!!
    Ben blij dat de hoofdzuster jullie discipline bij brengt, is er toch nog hoop!!
    En na je stage plek als je weer in Nederland bent willen we graag een Surinaamse kookcursus, je hebt al 2 aanmeldingen hihi!!
    Erik is gisteravond weer teug gekomen uit Duitsland, het is allemaal goed gegaan.
    Hier is alles als vanouds, wij maken lang niet zo veel mee als jij!!
    Leuk dat je na je stage nog van die leuke dingen doet.
    Ga zo je foto bekijken op Facebook, leuk!!
    Nou kind veel plezier en tot schrijfs, Erik gaat nog proberen of we via skype kunnen, maar hij zegt , kan het niet via msn??

    Groetjes van je liefste moes, dikke kus, ik mis je hoor!!


  • 24 Augustus 2011 - 10:56

    Joseline:

    hoi Jeffrey.

    Wat fijn dat je zo geniet van je stage. In dit tempo hou je het wel een paar maanden vol!! Wel even andere koek dan O.H.9 denk ik zo?! Ik ben nog officieel 1 week in dienst en dan ga ik echt net pensioen. Ik begin al aardig aan de vrije tijd te wennen, heb al aardig wat hobby's opgepakt en in september ga ik met mijn jongste kleinzoon naar de muziekschool, (peuter op schoot) zal jou wel aanspreken! Heb je al piano kunnen spelen? Momenteel regent het hier weer pijpenstelen. Om depressief van te worden. Bij jou is het goed toeven! Geniet er maar van.
    Veel succes en tot de volgende x.

    p.s. je schrijft erg leuk, goed om te lezen!

  • 24 Augustus 2011 - 21:09

    Oompie Rinus:

    ja, ja Jeffrey ik vervolg je verhalen vanuit CH, héél spannend moet ik zeggen! Met de Glattfelderfamilie gaat het ook héél goed. Dahlia was afgelopen maandag voor de eerste keer op de kleuterschool, wat natuurlijk heel spannend was. Ze heeft 2 lieve kleuterleidsters vertelde ze en dat mama en papa mee waren gekomen, ik denk dat Moni de eerste paar meegaat. Ze heeft een lievelingsvriendin, contra Dahlia, héél rustig en bedaard en met haar gaat ze dan eerdaags alleen op stap - zei ze! Nu ja, we zijn benieuwd hoe dat verloopt! Sylvie gaat ook goed. Gisteren was ze hier op een lokale radiozender LORA en gaf een interview met een journaliste wat ze zoal met haar muziek doet en nog gaat doen. Ze krijgt het nog opgenomen zodat je dat nog te horen krijgt. Beste Jeffrey ik zeg tschüüs tot de volgende keer Rinus

  • 25 Augustus 2011 - 19:31

    Lin:

    Tweede poging:

    Hey Lieve Jef!!

    Ik had al eerder een reactie geschreven, maar via mijn telefoon lukte het niet helemaal goed... Dus alles was ik weer kwijt, grrrr!
    Wat een leuke verhalen allemaal! Jeetje je maakt zo allemaal weer wat mee zeg! Je komt helemaal als een gedisciplineerde, keurig, opgevoedde, met twee woorden sprekende, slome, langzaam lopende jongen thuis! hahahaha En je hebt je nieuwe roeping gevonden, koken! Helemaal goed, wanneer kunnen we aan tafel???
    Jij zorgt dus voor het kerstdiner? Met parabiri, roti en fernandes?
    Hier alles goed, ons klusmannetje is al heel erg opgeschoten, de muren en plafond zit er in. Maandag en dinsdag de ramen en dan is de zolder klaar! Met de kleintjes is ook alles goed.
    Geniet jij lekker van je tijd daar, zo te lezen doe je dat ook heel erg! En hoop dat ik je ook nog effe zie op skype bij pa en ma.

    Dikke kus en tot mails!

    Liefs je zussie, zwager, neeffie en ....

  • 26 Augustus 2011 - 05:59

    Anita :

    Hey Jeffrey,

    Wat super om je verhalen te lezen, wat een belevenissen tot nu toe al!!
    Wat een ongelofelijke ervaring.

    Geniet!!! Ik blijf je volgen..

    Groetjes Anita (vakantieproject Prinsenst.)

  • 27 Augustus 2011 - 13:39

    Surendra:

    Hi Jeffrey,
    Ik ben collega van Ruud en ben erg blij dat jij en samen met de andere vrienden leuk hebben in Suriname. Benut zeker alle vrijdagen om Suriname te ontdekken. Cola Kreek is niet ver van Lelydorp en nog veel meer om te bezoeken.
    Verder wens ik jullie veel werk/stage plezier en geniet vooral van de natuur (binnenland).
    Groeten Surendra

  • 31 Augustus 2011 - 08:00

    Esther Spachtholz:

    Hoi Jeffrey! Wat een mooie site en wat een leuke berichten!!!! Zoals je ziet zijn wij weer in de Boeierstraat gestart. Ik zal je een uitgebreide mail sturen via je hotmailadres. Het ziet er in ieder geval naar uit dat ze je goed opgevangen hebben!

    Groet van het hele team!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeffrey

Actief sinds 13 Mei 2011
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 66686

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2019 - 31 Augustus 2019

van Teheran naar Tbilisi

25 April 2018 - 15 Mei 2018

Iran 2018

25 Oktober 2016 - 25 November 2016

India

05 Augustus 2015 - 31 Augustus 2015

Thailand & Laos

16 Augustus 2014 - 07 September 2014

Indonesië

05 Augustus 2013 - 01 September 2013

Dubai/Maleisië/Singapore

20 Augustus 2012 - 08 September 2012

Noord Korea & China

18 Augustus 2011 - 06 November 2011

Suriname

Landen bezocht: