Begin van het ''normale leven'' - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu Begin van het ''normale leven'' - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu

Begin van het ''normale leven''

Door: Jeffrey Schurink

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

28 Augustus 2011 | Suriname, Lelydorp

Hallo iedereen.

Zo, de eerste stage week zit er weer op. Wat gaat het toch allemaal snel! Ik begin nu ook steeds meer te wennen hier. Tja, er zijn altijd wel dingen wat je mist, maar dat kan niet anders. Wij zijn zo veel luxe gewent dat we behoorlijk verwent zijn en niet meer zien hoeveel rijkdom we eigenlijk wel niet hebben. Dit merk je vooral op straat maar vooral ook op de werkvloer. De middelen zijn hier minimaal en je merkt ook dat de kennis behoorlijk minder is. De mensen zijn wel allemaal super vriendelijk en meegaand. Deze week werden wij de eerste 2 dagen allemaal in een huisje geplaatst zodat we een beetje konden wennen. Na deze dagen kregen we opnieuw een huisje aangewezen gekregen en konden we weer totaal nieuwe ervaringen opdoen. Vrijdag werd ik op een huisje geplaatst wat de mensen hier ‘’psychiatrische huis’’ noemen, maar eigenlijk zijn het allemaal dementerende ouderen wat vaak bestempeld wordt als gestoord. Het leuke van dit huisje is, is dat het opgezet is door een Nederlandse vrouw. Deze vrouw is 5 jaar geleden naar Suriname gegaan en heeft daar het huisje opgezet speciaal voor dementerende ouderen, wat vrijwel nieuw was in Suriname. Deze mevrouw kon mij ook heel veel vertellen over het land en de mensen. Ik heb haar dan ook veel gevraagd over de punten waar zij vind dat er aandacht aangeschonken moet worden voor onze kwaliteitsopdrachten. Zij vond vooral dat er meer activiteiten moesten komen voor de bewoners. Dus wij gaan nu kijken wat we kunnen doen.

Woensdag ben ik zoals afgesproken met Hettie, de buurvrouw, naar de markt geweest. Ze heeft me van alles uitgelegd over de producten. Heel erg leuk, de groentes zijn allemaal zo anders dan we gewent zijn, dus we hebben heel wat uit te proberen. Na onze bezoek van de markt gingen we even de keuken in, en ze vertelde wat voor mogelijkheden er allemaal zijn in de Surinaamse keuken. We hebben ook van haar een Surinaamse kookboek gekregen zodat we ideeën daarmee op kunnen doen. Ze heeft ons ook belooft om elke avond een bordje eten langs te brengen zodat we kunnen proeven!

Gisteren (zaterdag) zijn we Paramaribo ingegaan. Even de stad bekijken. Jammer genoeg voor de dames waren de meeste winkels gesloten, gelukkig voor mij, dat scheelt weer heel veel BH winkels bezoeken!

Rond 22:30 werden wij opgehaald door een vriend van een gids, want we gingen naar een feest aan een rivier. Dat was een leuke geslaagde avond, mooi opgezet en langs de rivier, dus perfecte locatie, je had echt het gevoel dat je midden in de jungle aan het feesten bent.

Vandaag slapen we lekker uit, althans de dames, mij kennende word ik altijd weer vroeg wakker. Wat we vandaag gaan doen is me nog een beetje onduidelijk. We zien wel!

Ik heb laatst een paar foto’s op mijn facebook gezet. Dus mocht je interesse daarin hebben, gewoon kijken! Ook heb ik skype aangemaakt voor de liefhebbers die gewoon lekker we kletsen, dus de mensen die handig zijn met internet kunnen mij toevoegen!

Groetjes Jeffrey!


Reactie op reacties!
-Joseline: ja, zeker het is niet te vergelijken haha! Maar je was toch al met pensioen of waren dit al je vakantie daagjes? Nog bedankt voor je cd van Wibi Soerjadi, ik luister hem hier nog regelmatig!
-Oompie Rinus: Hoi oom Rinus, leuk dat je me volgt in CH, hoe gaat het met de kleinste?? Groeit het al hard? Wat leuk voor Sylvie! Doe haar maar de groeten van mij!
-Linda: wat leuk dat het goed gaat met de zolder, ik ben echt benieuwd naar het eindresultaat! Nou ik zou het proberen, maar de producten wat ze hier hebben, kennen wij niet in Nederland dus dat gaat dan best lastig. Hoe gaat het met Tymen en de nieuwe aankomende..?
Surendra: Hoi, leuk dat je me volgt op waarbenjij.nu! Ja, ik ga veel leuke dingen nog doen. Heb jij nog echt dingen waarvan je zegt: dat moet je doen!?

  • 28 Augustus 2011 - 16:54

    Wilma:

    Hoi Jef,
    Leuk weer wat van je te horen!
    Blijft altijd leuk als je weer een verslag schrijft, dus ga zo door!!
    En ook het skypen gaat goed zo!!
    Nou dit is een kort berichtje want ik heb je net gesproken!!
    Tot gauw weer en geniet lekker!!
    Dikke kus van je moes

  • 28 Augustus 2011 - 19:13

    Lin:

    Hai lieve Jef!

    Leuk om weer effe te lezen hoe het met je gaat! Je kan dus helemaal je hart ophalen met al die dementerenden? Hebben ze daar nog een casemanager nodig??? hahahaha!
    Nou qua weer mis je daar niets hoor! Het is hier echt verschrikkelijk, wat een regen, de hele dag door, tot na het eten, dan wordt het beter... Daar heb je wat aan!
    Verders hebben we heel veel geklust dit weekend, Tymen een nieuwe kledingkast en de babykamer is ook eigenlijk wel helemaal klaar nu. Vanmiddag zijn we bij Frank en Vonne geweest, Jouri vierde zijn verjaardag, die is nu voor anderhalve week hier. Was gezellig.
    Nou tot snel!

    Liefs van ons viertjes!!!

  • 28 Augustus 2011 - 20:03

    Barrel:

    Leuk verslag weer Jef!!! ik zal effe een skype account aanmaken kunnen we ook babbelen ! Groetjes Barry

  • 29 Augustus 2011 - 14:02

    Sylvie:

    Hey Jef!

    Dat klingt allemaal heel spannend!
    Veel plezier verder!
    Ik kwam op de radio,zürich.interview!
    Leuk.ook met mjin muziek.
    Groetjes,Sylvie

  • 29 Augustus 2011 - 14:23

    Denise Konijn:

    hey jef
    klinkt allemaal goed zeg!!!
    leuke dingen heb je al gedaan :)
    bedankt voor je berichtje op mij waarbenjij ga proberen ook af en toe wat van jou te lezen
    nou geniet er van
    xxx denise

  • 29 Augustus 2011 - 17:05

    Sandra:

    hoi jeffrey,

    Leuk verslag weer,Je hebt nu al wat ervaring op je stage plek.en volgens mij ken jij ze weer wat bijleren in het werk wat je hier kent.Wat ik begrijp.
    ik wens je een fijne dag toe .groetjes uit de purmer.

  • 29 Augustus 2011 - 18:30

    Thera :

    hoi lieve buurboy,

    wij paar dagen weggeweest naar Parijs .
    heerlijk parijs op zijn mooist .zwoel weer , liefde in de lucht . helmaal geweldig . daar hebben we joran opgahaald . die juist bij zijn grote liefde weg moest .arme jongen.
    maar nu weer alles gelezen . klinkt helemaal leuk . wat heerlijk alleen maar de ochtende moeten werken.
    goed idee van sandra ook . jij gaat lekker voor ons koken . haha.
    zo lekker surinaams eten .
    hoe zit het met de piano ??
    hier genieten we van de laatste week voor dat de school weer begint .
    Thijmen haalt er alles uit wat er in zit . als het maar geen volgende week wordt .
    kusje en ik verheug me weer op het volgende nieuws .

  • 29 Augustus 2011 - 18:31

    Thera:

    ps : wij hebben tegenwoordig ook skype . zal eens aan jan vragen hoe of wat .

  • 29 Augustus 2011 - 19:08

    Lin:

    Hey Jef,

    Zooo leuk dat je met ons aan tafel hebt meegegeten.... hahahhaha Grappig zo dat skype, je zit gewoon lekker bij ons aan tafel en kunt ook nog even al het nieuws in ons huis zien. Heel leuk!
    Doen we snel nog een keer hoor!

    Dikke kus je zus!

  • 30 Augustus 2011 - 04:54

    Ruud:

    Hee Jef, nou jij zal niet overspannen terug komen begrijp ik.
    Hoe is het heb je al wat gepingeld ?
    Je piano staat hier wel te verstoffen,
    wel stil hoor.
    Opa en oma zijn terg gespoeld uit Ermelo,
    Het regent hier nog steeds en we kunnen bij Erik niet de gevel schilderen, misschien eind van de week.
    We zijn nu druk met de badkamer, in de huiskamer weer het plafons eruit om de leidingen en afvoeren te verleggen.
    Neem je ook wat oud brood mee op je tocht voor de waterkippen ?
    Rustig aan daar en tot hoors.
    Pa

  • 30 Augustus 2011 - 07:40

    Joseline.:

    Hoi Jeffrey.

    Officieel ga ik 1 september met pre pensioen, nu ben ik mijn vakantiedagen aan het opmaken. In maart word ik 65, oud hoor!!! Maar ik geniet steeds meer van mijn vrije tijd. Leuk dat je Wibi hebt meegenomen, heb je zelf je musicale talenten al ten gehoren gebracht?
    Ik zit momenteel met wat stijve spieren, hebben het afgelopen weekeinde de laatste etappe van het Pieterpad gelopen, totaal 492 km. Dit pad loopt van Pieterburen (Groningen) tot de St.Pietersberg in Z.Limburg. Hier hebben we uiteraard wel een paar jaar over gedaan!
    Nou Jeffrey, wederom heel veel plezier daar in het warme Suriname, ben wel een beetje jaloers want hier is het wat het weer betreft knudde.
    Tot de volgende keer.
    Groetjes.

  • 30 Augustus 2011 - 19:56

    Opa Carel/oma Ans:

    Hoi Jeff, eindelijk 'n berichtje van ons. Wij zijn gisteren (maandag) terug gekomen van de Veluwe, eigenlijk weggeregend. Maar ja, we leven hier uiteindelijk in 'n kikkerland en je kan niet anders verwachten, maar we hebben toch enorm genoten.

    Met heel veel plezier lezen wij je verslagen en begrijpen dat je het goed naar je zin hebt daar in dat hete tropische land.
    'n Klein beetje jaloers ben ik wel als ik lees wat je zoal beleeft en meemaakt.
    Ik zou best wel eens om 'n hoekje willen kijken hoe jij het daar allemaal beleeft, maar ja, het is nogal duur zo'n reis en wij leven maar van 'n uitkering, hé. (Grapje)
    Beste Jeff 'n wijze raad van je opie; hou je haaks en tot het volgend verslag van jou.
    opa Carel

    Hoi jochie!!

    Hier spreekt je oma!!!Wij lopen wel een beetje achter met schrijven,maar we zijn wel met alles op de hoogte hoor!!Je mam had de eerste verslagen voor ons uitgeprint en meegenomen naar de camping.Je schrijft erg leuk, tante Wil heeft het ook allemaal gelezen.Ja, de caravan is weer opgeborgen in de stalling,
    Wij waren de laatste op de camping!
    Hopelijk wordt het weer wat beter en kunnen wij nog heerlijk met de fietsen tochtjes maken.Wat maak jij veel mee Jef!!Is het nog doorgegaan met de ambulance?Heb je nog last van muggen?Fijn dat je met de 2 meisjes goed kan opschieten,eten jullie altijd met elkaar? Zaterdagavond
    gaan wij bij Ruud en Wilma een kopje koffie drinken en even bij Erik langs.
    Nou Jeff, dit was het laatste nieuws uit Osdorp!!Wij wachten met spanning op het volgende verslag! Pas goed op jezelf hé! Knuffie van je Omie.

  • 31 Augustus 2011 - 20:51

    Erik:

    Hey Jef,

    Volgens mij vermaak je je prima daar en hoef je verlopig niet terug.
    Leuk dat je zoveel doet met de lokale bewoners, zo leer je Suriname pas echt kennen.
    Vrijdag heb ik vrij genomen om de geel te schilderen, het schijnt mooi weer te worden. Maar goed dat weet je hier maar nooit.
    De badkamer schiet al een beetje op. Gips zit bijna tegen de wanden.
    Vandaag 16 km gerend dus kom maar op met die dam tot dam loop. Ben jij nog een beetje aan het sporten??
    Nou veel plezier daar in de jungle en de groeten!!!

    Erik

  • 01 September 2011 - 17:31

    Ron:

    Hoi Jef,

    Ik lees dat je je nog steeds prima vermaakt. Ik kan mij voorstellen dat het leven daar heel anders is dan hier.
    Leuk om te horen dat je stageplek je goed bevalt.
    Kevin heeft zijn scootercertificaat gehaald, dus die kan rijden. Hij heeft een mooie scooter gekocht. Wij zijn van de week weer begonnen met werken, viel niet mee na 4 weken vakantie. Tamara en Kevin volgende week weer naar school.

    Tot schrijfs. Ron, Marja, Tamara en Kevin.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeffrey

Actief sinds 13 Mei 2011
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 66513

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2019 - 31 Augustus 2019

van Teheran naar Tbilisi

25 April 2018 - 15 Mei 2018

Iran 2018

25 Oktober 2016 - 25 November 2016

India

05 Augustus 2015 - 31 Augustus 2015

Thailand & Laos

16 Augustus 2014 - 07 September 2014

Indonesië

05 Augustus 2013 - 01 September 2013

Dubai/Maleisië/Singapore

20 Augustus 2012 - 08 September 2012

Noord Korea & China

18 Augustus 2011 - 06 November 2011

Suriname

Landen bezocht: