@Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu @Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu

@Jakarta

Door: Jeffrey

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

18 Augustus 2014 | Indonesië, Batavia

16 augustus 12:27, ergens boven Duitsland

Rond 8 uur ben ik van huis vertrokken. Eerst natuurlijk nog even mijn creditcard gaan zoeken dat ik net voor vertrek niet meer kon vinden, ach niet alles moet volgens de richtlijnen gaan. Bij aankomst op Schiphol meteen mijn tas afgeleverd en nog gezellig wat gedronken. Na het afscheid nemen de douane gepasseerd. Een vreemd gevoel, normaliter met een reisgezelschap, nu alleen. Dat terzijde, op het vliegveld is er genoeg te beleven dus met een mooie wandeling en zoals vanouds: Jeffrey met zijn krantje zat ik al snel op mijn gemak te kijken hoe mijn vliegtuig het raam passeerde naar de juiste gate. Eenmaal in het vliegtuig zat er al een man van rond de 30 op mijn stoel. Naast mijn raam. Maar na een vriendelijke glimlach van de beste man heb ik het maar geaccepteerd en koos ik voor het gangpad. Deze meneer is vriendelijk, maar slecht te verstaan en vertelde waar hij vandaan kwam, al is het me niet geheel duidelijk, zelf kon hij niet door middel van een wereldkaart aanwijzen waar hij nou eigenlijk leeft, het zullen dus geen goede gesprekken worden

18 augustus 10:11, Jakarta

Ik zit nog een beetje wazig op de sofa in mijn hostel. Heb lekker uitgeslapen en er staat een ontbijtje met fruit op me te wachten. Ik was echt toe aan mijn welverdiende rust.

Rond 6:45 was ik aangekomen op het vliegveld van Kuala Lumpur, om daar vervolgens een overstap te maken naar Jakarta. Kuala Lumpur was al bekend voor mij en zoals verwacht ging het vlekkeloos. Bij het opstijgen kwam de zon net op en was nog heel Maleisië gehuld in mist tussen de bergen, kortom: een prachtige vlucht. Na een uur zag je de kustlijn met al een aantal vulkanen: daar is Indonesië.

Het vliegveld zag er verouderd uit en de Douane controle duurde lang. Familie Achmed had zoveel familie mee dat hij even de tijd nodig had: heb nog nooit zoveel paspoorten bij elkaar gezien!
Na de paspoortcontrole was mijn tas al van de band gehaald, en kon ik mijn reis vervolgen.

Buiten het vliegveld kwam het warme vochtige klimmaat je weer tegemoet. Busjes, taxi’s, mensen die naar je roepen, het blijft altijd even een omslag wanneer je uit een vliegveld stapt. Ik had besloten om met de bus te gaan, en deze was ook snel te vinden. Al snel werd ik aangesproken door een Indonesische man in de bus die op dat moment ook zijn mond niet meer hielt gedurende de reis, wat natuurlijk geweldig was. Het leek wel een gids op dat moment en vertelde het een en ander over het land en de omgeving.

De bus stopte bij het grote bekende monument wat op dat moment mijn teken was: ik ben er!
Nee hoor, ik moest nog met de tuk-tuk door het verkeer, wat zeker geen gezonde maar wel een prachtige ervaring is. Dwars door het verkeer scheuren.

Het hostel is prima, groot en gezellig, vriendelijke mensen die je graag willen helpen. Ik heb maar besloten om me te gaan douchen en Jakarta in te gaan. Bij de informatie desk ontmoette ik een aantal Engelse die ook graag die kant op wilde gaan, zo gezegd zo gedaan! Gezellig

Aan het einde van de dag wilde ze nog graag een sloppenwijk in, en aangezien ik ook graag de andere kant wilde zien van Jakarta ben ik meegegaan. Kleine straatjes met heel veel vuilnis en plekken waarvan je hoopt dat ze daar niet wonen. Heel naar om te zien. Al gauw veranderde dit. Het is Onafhankelijkheidsdag en dat houdt hier in dat er veel activiteiten gedaan worden op straat. Veel kinderen troffen we op straat aan die spelletjes aan het spelen waren, totdat ze bij een spel ons drieën zag en vonden dat wij ook maar moesten meedoen, en ik ook nog gewonnen had. Ik heb nog nooit zo veel kinderen springend op mijn rug gehad en zoveel oudere vrouwen die met mij op de foto wilde! Een prachtige ervaring, en de Engelse hadden zelf oude kleding die ze wilde weggeven, dus het was ook nog eens een zinvol bezoekje. We zijn nog zeker een uur wezen wandelen en hebben ontzettend veel gezien. Veel verschillen, van rijk naar zeer arm, maar toch ontzettend vriendelijk en gastvrij.

In de avond ben ik op het dakterras gaan zitten en ben daar in gesprek gekomen met een paar Fransen waar later voor het evenwicht een paar Nederlanders bij aanschoven. Wat begon met een avond met de gedachte: vroeg m’n nest in, monde uit in een avond laat voor gezelligheid.

Reacties:
@Iedereen: bedankt voor al jullie berichtjes! Leuk om te lezen!
@Thera: ja, natuurlijk, als je haar mailadres invoert in de mailinglist dan krijg ze automatisch een mail met mijn blog

  • 18 Augustus 2014 - 07:16

    Pindalin:

    Hai lieve Jef,
    Leuk om je verslag te lezen! Wat kan je leuk schrijven, je hebt je roeping als journalist gemist! Misschien nog iets voor in de toekomst? Klinkt allrmaal super en je zal je engels wel flink ophalen de komende drie weken.
    Veel plezier en een dikke kus van ons!

    Bar, Lin, Tymen en Fenna

  • 18 Augustus 2014 - 07:21

    Sandra:

    Goedemorgen Jeffrey,

    Wat heb je al veel gedaan , geweldig om jou reis mee te maken.
    Hellemaal leuk dat je z'n onafhankelijkheid dag meemaakt.
    Heb je in mijn gedachte hellemaal zien rijden in de tuk-tuk.
    Ik wens je super veel plezier toe ,en een geweldige leuke Vakantie.

    Groetjes Sandra { Buuf }

  • 18 Augustus 2014 - 07:52

    Davy:

    Hè wereldreiziger, zoals ik het lees gaat het helemaal goedkomen! Een geweldig avontuur. Geniet van deze mooie tijd! :)

  • 18 Augustus 2014 - 08:23

    Ronald:

    Hey Jef, je ben al lekker aan het integreren.

  • 18 Augustus 2014 - 09:56

    Tim De Reuver:

    Hoi Jeffrey,

    Wat een avonturen alweer en je bent er pas net. Zo te lezen geniet je al volop. Doen hoor, want voor je het weet is het alweer voorbij! En je hebt inderdaad je roeping als schrijver/Journalist gemist. Maar je kunt altijd nog een reisgids of iets dergelijks uitgeven. Jeffrey's Jungleavonturen. ;-)
    Wat is het tijdsverschil eigenlijk met Nederland? Geen last van jetlag?

  • 18 Augustus 2014 - 10:40

    Ans:

    Heel veel plezier en doe voorzichtig xxxx Gr ans

  • 18 Augustus 2014 - 11:07

    Wilma (Moesie):

    Hey Lief kind,

    Wat een verhaal en je bent nog maar 2 dagen weg, kan je nagaan wat je nog allemaal gaat beleven.
    Jammer dat het niet is gelukt op Skype, maar daar gaan we vanavond even naar kijken.
    Je vertelde dat je morgen naar Bandung gaat, leuk!!
    Jeffrey ik hoop dat je een hele fijne tijd hebt, maar denk ook af en toe aan ons he??
    Heel veel plezier en doe.........!!!!

    Kus Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Indonesië

Beste lezers,

Het knaagt aan me, het jeukt. Een gevoel bekruipt me dat ik weg moet, weg van hier, weg van Nederland! Nee hoor, ik heb het helemaal niet slecht, integendeel, maar dit terugkerende ritueel begint op een verslaving te lijken: Ik moet reizen!

Dit jaar was het weer een grote zoektocht naar het juiste land, en met de juiste personen. Als eerst was het plan om naar Oekraïne en Moskou af te reizen. Ik denk dat vele mensen blij zijn dat ik deze reis niet heb gedaan aangezien het er nu erg onrustig is in dat gebied. Na veel twijfelen en lezen heb ik de knoop doorgehakt tijdens mijn terugreis van mijn werk in de intercity tussen Hoofddorp en Hoorn Kersenboogerd. Met mijn mobiel in mijn handen en een bloknoot op mijn schoot boekte ik mijn vlucht naar Indonesië!

Dit jaar heb ik besloten om alleen te gaan. Aangezien ik in de toekomst nog graag door Rusland wil reizen lijkt me het een goede kans om nu te gaan ervaren hoe het is om alleen een land te gaan verkennen. Geen meningen van anderen, altijd zelf kunnen beslissen wat te gaan doen.

Spannend is het natuurlijk wel, ik kan straks op niemand terugvallen en het is uiteraard maar de vraag of ik het wel leuk vind zo eenzaam en alleen aan de andere kant van de wereld. Mijn lieve achterbuurvrouw zei: ''je kan maar beter spijt hebben van iets wat je gedaan hebt, dan spijt te hebben van iets wat je nog nooit gedaan hebt'' Waar ik helemaal mee eens ben!
Maar zoals ik van velen hoor, gaat het helemaal goed komen! Genoeg leuke reizigers om te ontmoeten, en een perfecte omgeving om heerlijk rond te trekken.

Wat ga ik doen? Ik vlieg via Kuala Lumpur naar Jakarta met het meest bekende vluchtnummer wat we nu in de wereld kennen: MH017. Nu voor mij MH019 geworden. Dit maakt natuurlijk de vlucht iets spannender, een geruststelling is echter wel dat ze nu niet meer over Oekraïne vliegen.

Ik land op Jakarta wat gelegen is op het eiland Java. Daar heb ik al mijn eerste hostel geboekt, zodat ik wel mijn eerste en veilige onderkomen heb. Het leuke van deze dag is dat het Onafhankelijkheidsdag is, en dat schijnt een heel mooi feest te gaan worden op straat. Daarna heb ik nog geen idee wat ik ga doen. Mijn terugvlucht gaat vanaf Bali, dus ik ga sowieso naar het oosten reizen, wat ik daar tussendoor ga doen laat ik allemaal over aan het lot. Ik heb wel 3 doelen: duikbrevet halen, kookcursus en een vulkanisch gebied bezoeken.

Al met al gaat het vast een geweldige ervaring worden. Als jullie vragen hebben dat mogen jullie altijd reageren, zoals voorheen!

Veel leesplezier dit jaar!

Groetjes Jeffrey

Recente Reisverslagen:

07 September 2014

Weer thuis

04 September 2014

Duiken op Gili

30 Augustus 2014

Gili

26 Augustus 2014

Ubud

22 Augustus 2014

Yokyakarta
Jeffrey

Actief sinds 13 Mei 2011
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 66606

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2019 - 31 Augustus 2019

van Teheran naar Tbilisi

25 April 2018 - 15 Mei 2018

Iran 2018

25 Oktober 2016 - 25 November 2016

India

05 Augustus 2015 - 31 Augustus 2015

Thailand & Laos

16 Augustus 2014 - 07 September 2014

Indonesië

05 Augustus 2013 - 01 September 2013

Dubai/Maleisië/Singapore

20 Augustus 2012 - 08 September 2012

Noord Korea & China

18 Augustus 2011 - 06 November 2011

Suriname

Landen bezocht: