Blog 4 Begin van Laos - Reisverslag uit Muang Pakbèng, Laos van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu Blog 4 Begin van Laos - Reisverslag uit Muang Pakbèng, Laos van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu

Blog 4 Begin van Laos

Door: Jeffrey Schurink

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

21 Augustus 2015 | Laos, Muang Pakbèng

15 augustus, 22:30, Chiang Mai

Ik zit op een kussen in mijn hostel. Om mij heen zitten anderen backpackers net als ik te neuzen op het internet, of in hun reisgidsen, wat de volgende bestemming zal gaan brengen. Ik begin me op dit moment steeds meer te realiseren dat mijn 27 dagen te weinig is, ik wil nog zo veel doen. Ik ben dus op dit moment mijn dagen aan het tellen zodat ik weer op de juiste tijdstip retour ben in Bangkok.
Het hostel is heel bijzonder. De eigenaresse heeft een bijzondere invloed hier in het hostel. Ze kent alle namen, een vraagt ook aan iedereen wat ze gaan doen en of iemand mee wil, kortom een bindende factor waardoor het niet ongewoon is als het gehele hostel naar de markt gaat om met elkaar te eten. Kortom heel gezellig.

De afgelopen dagen zijn snel gegaan, er is namelijk veel te doen in de noordelijke stad: Chiang Mai. Gister heb ik mijn kookcursus gedaan waarnaar ik uitkeek. Eerst met een groep de markt op om ingrediënten te proeven, voelen, bekijken en kopen en vervolgens de gerechten maken. Curry’s, loempia’s, Pad Thai, kokosrijst etc. Echt helemaal in mijn element.

Vandaag heb ik een olifantentour gedaan. Erg bijzonder. Je ziet hier namelijk regelmatig langs de weg olifanten wat als een toeristische attractie dient. De olifantenkamp, waar ik met 10 andere gasten van het hostel, naar toe ben gegaan is een speciale ‘bevrijdingskamp’ die probeert deze olifanten te redden van de mishandeling die ze meestal ondergaan. Daar in het kamp worden ze verzorgd . Aan ons de taak om ze eten te geven, met ze te badderen in de rivier en uiteindelijk ze onder de modder te gooien. Een echte hele bijzondere ervaring.

19 augustus, 09:20, Pai

Er zijn ondertussen aardig wat dagen verstreken. Op dit moment ben ik al een aantal dagen in het noordelijk gelegen dorpje Pai. Een dorp waar veel, bijzondere, backpackers naartoe trekken. Backpackers waar ik niet altijd bij hoor, en hier ook geen behoefte voor heb. Backpackers met dreadlocks, blote voeten en piercingen.

Ik zit in een grote hut waar iedereen van het hostel elkaar ontmoet. Het hostel is bijzonder gelegen. Midden in de rijstvelden waar je voortdurend het geluid hoort van de insecten en het stromen van het water om het waterniveau op pijl te houden. Het hostel bestaat uit een paar grote hutten, waaronder mijn hut waar plaats is voor 26 man. Uitslapen is er dus niet echt bij.
Er heerst hier een erg sociale sfeer en men zit elke avond bij elkaar om gezellig wat drinken.
Gister ben ik met een Nederlandse op de scooter rond gaan rijden. Door de bergen met rijst en maisvelden en langs mooie watervallen. Een heerlijke toch langs prachtige dorpjes waar de tijd lijkt stil te hebben gestaan.

20 augustus, 22:00, Chiang Rai

Ik zit in een heerlijke poef in de gezamenlijke ruimte van het hostel. Buiten is het donker en het regent buiten hard. Buiten hoor je de scooters en auto’s voorbij rijden en een stuk verder zie je de lichtjes van de avondmarkt waar gegeten wordt. Gistermiddag en avond ben ik vertrokken uit het dorpje Pai en richting het noord oosten afgereisd. Een lange rit van 9 uur door de prachtige bergen van het noorden. Rijstvelden, maisvelden, en kleine dorpjes.

Tijdens de rit richting Chiang Rai heb ik een jongen leren kennen uit London die toevallig ook in het zelfde hostel en zelfde kamer verbleef. Wij hadden besloten om een scooter te huren en samen erop uit te trekken naar een witte paleis en een mooie waterval. Helaas werden we tijdens het bezoekje overvallen door een tropische regenbui (regenseizoen!) wat ook weer z’n hilariteit met zich meebrengt. Ergens een lelijke poncho kopen, en gaan!

21 augustus, 18:00, Pak Beng, Laos

Ik zit in mijn eigen kamer, wat erg uniek is voor mijn vakantie, ik ben in Laos aangekomen en slaap op dit moment in een klein dorpje langs de Mekong rivier.

Vanochtend ben ik om 6:00 opgehaald om vervolgens naar de grens te rijden, van Laos, en daar in de malle molen van de douane te gaan. Eerst de douane van Thailand. Dan in een bus om de rivier te passeren naar Laos, daar mijn paspoort achterlaten met vele formulieren en een pasfoto, dan betalen, dan je paspoort ophalen en laten controleren door de douane beambten en dan nog een keer de final check .

Laos voelt meteen anders aan. De wegen en huizen een stuk armoediger, vele vlaggen van Laos met daarnaast de bekende rode vlag met een hamer en sikkel, kortom: Laos kent een communistische wijze van regeren. Het geld is weer anders, de taal en het landschap kent veel meer bergen. Even wennen dus.

Ik ga naar Liang Prabang, een voor hier grote stad. Om daar te komen heb ik de boot genomen met 1 tussenstop in een klein dorpje om daar te overnachten. De boot voer over de Mekong rivier wat zich passeert door mooie gebergtes en kleine dorpjes waar de kinderen naakt in de rivier spelen. Een prachtige rit.

  • 21 Augustus 2015 - 16:18

    Eva Kleinbergen:

    Hoi Jeffrey.
    Net op de valreep nog jou berichtje ontvangen.
    Ik zou de pc afsluiten om aan het weekend te gaan beginnen. Dat heb ik eventjes uitgesteld om jou verhaal te lezen.
    Wat zie je toch en hoop en wat maak je mooie dingen en fijne mensen mee. Het is weer een rijke ervaring waar je ons van laat meegenieten.
    Blijf genieten en tot je volgend bericht.
    Ik ga weekend vieren.
    Groetjes van Eva Kleinbergen

  • 21 Augustus 2015 - 16:28

    Joseline:

    Hoi Jeffrey.
    Wat os het elke keer een feest om je reisverslagen te lezen, je bent je roeping misgelopen als schrijver!!! Ik kijk vaak naar net reisprogramma van Floortje Dessing. Nou, je kunt van mij aannemen dat jij dat ook zou kunnen!!!
    Fantastisch dat je zo geniet van de mooie dingen van het leven, dat kan niemand je meer afnemen en daar heb je de rest van je leven profeit van. Ik denk dat de mensen, als jij gaat vertellen over je ervaringen, aan je lippen hangen want je zult ze boeien.
    Ik wens je een mooie verdere reis en verheug mij op je volgende verslag.
    Hartelijke groet, Joseline.

  • 21 Augustus 2015 - 16:49

    Sandra:

    hoi Jeffrey,
    Wat super leuk om jou verhaal te lezen.
    Je hebt zo te lezen een super vakantie. Ik wens je heel veel plezier.
    maar zo te lezen heb je dat gelukkig ook.
    groetjes uit Purmerend

  • 21 Augustus 2015 - 18:12

    Tamara:

    Jeff wat klinkt het allemaal gaaf! En ach, een poncho kan best leuk zijn :)
    Olifanten, marktjes, lekker eten, mooie gebouwen en gezelligheid, ik ben toch een beetje jaloers hoor. Geniet nog van de dagen die je daar hebt, ze zijn zo voorbij!
    Liefs van je nichtje

  • 22 Augustus 2015 - 11:01

    Wilma:

    Hoi kind!!

    Heerlijk weer jou mooie en leuke verhalen te lezen!!
    Dat doet ons weer goed!!!
    Blijven schrijven en bellen, hoor!!
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt!!
    Nog ruim een week en dan zit het er weer op!!
    Wij druk met inpakken wordt nu toch echt wel spannend!
    Hopen je op Schiphol nog te ontmoeten!!
    Wij (Rinus, Erik en ik) gaan straks met de bus naar Sail!!
    Pa heeft storingsdienst.
    Jef nog heel veel plezier!!!

    Groetjes en dikke kus van je moes!!
    Doe.........!!!!!


  • 23 Augustus 2015 - 11:12

    Rinus:

    Hallo Jeffrey
    Ik zat eergisteren in Lijn 17 en hoorde een gesprek aan van mensen die in Laos waren geweest, Mekong Delta mooie bergen enz. enz. Ik kreeg de indruk, dat dit een mooi land is ze waren in ieder geval heel enthousiast!
    Overgens ben ik gisteren met je moesi en Erik naar Sail geweest en gisterenavond bij hun lekker gegeten, was een hele leuke dag!

    Verders nog een fijne tijd met groetjes van ons
    Rinus en Silvi

  • 25 Augustus 2015 - 10:09

    Thera:

    Hoi lieve buurboy,

    ik ben zooooooooooooooo benieuwd naar de foto s ..
    en natuurlijk naar wat je geleerd hebt te koken . de tafel is hier al gedekt .
    of zou ik nou voor jou koken ? haha de Hollandse pot .

    ben je met je hoofd echt daar of denk je al na over je nieuwe baan , huis etc.
    waarschijnlijk niet . je zit in zo een andere wereld .

    hier alles op zijn Nederlands . gewoon regen gewoon zon
    weer allemaal aan het werk.

    dus kusje vanuit hier .
    geniet van je laatste tijd daar .

    en ik verheug mij op je verhalen . xxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeffrey

Actief sinds 13 Mei 2011
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 66506

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2019 - 31 Augustus 2019

van Teheran naar Tbilisi

25 April 2018 - 15 Mei 2018

Iran 2018

25 Oktober 2016 - 25 November 2016

India

05 Augustus 2015 - 31 Augustus 2015

Thailand & Laos

16 Augustus 2014 - 07 September 2014

Indonesië

05 Augustus 2013 - 01 September 2013

Dubai/Maleisië/Singapore

20 Augustus 2012 - 08 September 2012

Noord Korea & China

18 Augustus 2011 - 06 November 2011

Suriname

Landen bezocht: