Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu

Pingyao

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

04 September 2012 | China, Pingyao

3 september, 18:29, Da Tong

Gisteravond zijn we als een blok in slaap gevallen, wat zijn dit toch intensieve dagen, ben eigenlijk toe aan vakantie! Haha. Vandaag zijn we meegenomen door onze chauffeur van gisteren. Hij bracht ons als eerst naar de nieuwe stadmuur. De chauffeur was weer zoals gister erg enthousiast en is ook goed op de hoogte van de gebruiken hier: mag ik hier niet parkeren? Hier een paar Yuan (= ongeveer 10 cent) en mond dicht. We keken een beetje raar op, maar moesten er hard om lachen. Vooral om de manier hoe hij dat deed.

De stadsmuur is een recent gebouwde muur waar je op kan lopen/fietsen/rijden. Erg apart om te zien want Da tong zelf heeft weinig historisch, alleen daarbuiten. Voor deze gigantische stadmuur moesten veel woningen en winkels wijken. Binnen de stadsmuren word er nu een gigantische oud centrum gebouwd. Erg mooi en vol met tempels. Maar na de zoveelste tempel hadden we het wel weer gezien eigenlijk en vonden we het wel lekker om zelf op pad te gaan dus hebben via handen en voeten werk gevraagd om ons af te zetten bij een groot supermarkt, erg moeilijk zo een taal!

Het valt ons op dat de omgeving erg op Mongolie lijkt en volgens de gids is het maar zo een 3 uur hier vandaan rijden. Straks rond 22:00 worden we opgehaald en gaan we richting het station om naar Pingyao te vertrekken.

4 september, 21:09,Pingyao

Gister avond zijn we nog even de stad ingegaan en hebben maar even ons deze avond niet aangepast aan de Chinese gewoontes, kortom KFC! Mmh! Na een overheerlijke maaltijd zijn we een winkelcentrum ingegaan. Daar zagen we een typische Chinezen gebruik. Een kind met een gat aan de achterkant van de broek waardoor een kind gemakkelijk zijn behoefte kan doen. Zelfs midden in een mooi luxe winkelcentrum, makkelijk! Rond 22:00 werden we keurig opgehaald en werden we afgezet bij de wachtruimte. Dit is altijd enorm leuk om te zien, want iedereen gaat al dik een half uur van te voren een wacht rij maken alsof de trein elk moment gaat vertrekken, dus dringen geblazen.

In de trein zaten we alweer met 2 Italianen dus geen taalbarrière dit keer gelukkig. De treinrit was best vermoeiend want wij sliepen bovenin terwijl onder ons gehele jungle werd omgezaagd, althans zo leek het.

Bij aankomst moesten we even wachten en werden we naar het hotel gebracht. Een prachtig oud hotel echt in de stijl van de oude Chinezen tijd. Rond half 9 werden we opgebeld met de melding dat onze gids op ons stond te wachten die de vorige gids had geregeld in Da Tong. Het was eigenlijk een vies mannetje, althans zo kwam hij op ons over, die onverstaanbaar Engels sprak vanwege zijn extreme accent. Ohjah, en hij was ongelofelijk nichterig, maar wel getrouwd met een vrouw en heeft 2 kinderen. Apart, maar hij deed wel enorm zijn best om ons rond te leiden al was het niet een doorsnee gids. Ach, ook leuk om zoiets mee te hebben gemaakt.

In de middag hebben we (vooral Erik) een middag dutje gedaan, want we hadden nauwelijks geslapen in de trein. In de avond gegeten bij een restaurantje wat gerund werd door vader en zoon. De zoon, ik schat rond 18 jaar, deed het koken terwijl vader de nodige boodschappen ging doen voor ons. Echt super!

Nu zitten we lekker op ons bed, een apart bed waar onze voeten buitenboord hangt. Ach, het matras is zacht dus perfect!

Tot de volgende keer!!

Reactie op reacties:
Nana: ja inderdaad, je voelt je erg klein, maar vooral bekeken. Iedereen staart je aan en eigenlijk vinden vele het heel eng als je in de winkel bij ze wilt afrekenen. Bang om fouten te maken.
Wilma: Ja, heel leuk! Hotpot is erg leuk. Alleen, er werd van alles in ons potje gegooid dus konden zelf weinig doen. Dat is opzich niet erg, alleen wel als ze met gedroogd lamsbloed aankomen zetten.
Eva (juf): ja het contact is leuk met die mensen. Wel heel lastig, gelukkig kent Erik was Chineze woordjes en dat breekt vaak het ijs wel want Chineze kunnen vaak wel heel apart uit de hoek komen.
Davy: Nou ja zeg! Ik heb maar even een paar minuutjes geslapen op de terugweg van Ardenne! Btw. Volgend week vrijdag stap avondje??

• 04 September 2012 - 15:43

Astrid Van Den Berg:

Morgen ga ik op vakantie naar Gilwellpark vlak bij Londen.
    Zodra ik thuis ben zal ik weer met veel plezier jullie reis verslagen lezen.
    Groeten Astrid

Hey Jeffrey en Erik,

Jullie hebben alweer behoorlijk wat bezichtigd ,Als jullie straks weer terug zijn.Zijn jullie bek af hahahah.Ik wens jullie nog een geweldige vakantie toe.

• 04 September 2012 - 21:14

Ruud (Pa):

Mooie foto's Jef, heb je al enge beesten gegeten ? foto's graag !!!

• 04 September 2012 - 23:30

Yvonne:

Hee Jeff en Erik,
    Wat een superverhalen allemaal, lijkt me echt een belevenis zo'n reis, vooral dat Noord Korea.
    Dan hebben wij het toch allemaal maar goed in dat kleine kikkerlandje.
    Geniet er samen nog lekker van en nog heel veel plezier!

• 05 September 2012 - 10:07

Leideritz88@zonnet.nl:

4 september 2012 20:13 | Door: Opa en Oma

Hallo jochies!!!

Jullie 5e bericht net gelezen. Het is weer een fantastisch verhaal!!
    Jullie zullen wel moe zijn van alle indrukken die je in deze weken
    hebt opgedaan.Wat zullen wij prachtige verhalen te horen krijgen.
    Wilma vertelde, dat de aantekeningen in het chinese boekje opgeschreven worden!
    Leuk, komt het toch nog van pas!!
    Wij hebben ook een leuke dag gehad, eerst heb ik gegymd en daarna heerlijk gefietst langs de
    Amstel! Prachtig weer!Ja jongens, het is nu toch echt aftellen!!
    Nog 3 dagen en het feest is voorbij!! Nou, het wordt hoogste tijd, dat wij jullie snoeten weer
    eens zien!!Het is nu mooi geweest, nu naar huis komen !!
    Hoor dat de aankomst tijd half 9 ongeveer is!! Nou, wij staan er hoor!!!
    Lievies, nog fijne dagen, geniet ervan en tot gauw!!
    Groetjes van Opa en natuurlijk een dikke knuf van mij!!!

• 05 September 2012 - 13:45

Denise:

hey jongens

begin steeds meer jaloers te worden op jullie
    wat een fantastische reis weer
    xxx

• 06 September 2012 - 11:51

Thera:

hoi lieve buurboy s

wat een verhalen en belevenissen.
    je hoofd is te klein om het allemaal te bevatten denk ik .
    ik zie graag foto s als jullie weer terug zijn. voor nu geniet ze nog even en kom weer veilig thuis .

liefs Thera

• 06 September 2012 - 18:37

Joseline Langenberg:

Hi Jeffrey!

Wat een verhalen weer, jij en je broer maken wel weer veel mee zeg, gaat allemaal in jullie rugtasje van het leven, kan niemand jullie meer afnemen! Ik moet tevens vermelden dat jij een waar schrijvers talent bent. Het is elke keer weer leuk om de verslagen te lezen. Deze reis zit er weer bijna op voor jullie, alvast een goede terugreis en misschien tot ziens op K.Koog.
    Hartelijke groet, Joseline.