Dandong - Reisverslag uit Dandong, China van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu Dandong - Reisverslag uit Dandong, China van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu

Dandong

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

23 Augustus 2012 | China, Dandong

Voorafgaand: Berichten op facebook komen niet aan! Graag via www.jeffreyschurink.waarbenjij.nu de reacties schrijven! China blokkeert deze site namelijk!

22 augustus, 21:26, Ergens tussen Beijing en Dandong

Hallo iedereen!
Vandaag werden we rond 9:30 wakker. Heerlijk geslapen! Het was een echt Chinees bedje (hard) maar dat hinderde niet, we waren namelijk erg moe. Even alles inpakken en een heerlijk Frans ontbijtje genomen en de stad in vertrokken. We wilde graag het nieuwe museum bekijken dat aan het tiamen plein ligt. Een gigantisch nieuw gebouw. Om erin te komen moesten we langs bepaalde controles gaan. Een vrouw, stoer gekleed met een soort van politie pak dat de expolition security heet, stond de hele dag kaartjes te knippen (wat heeft mijn baan een mooie naam!) Het gebouw zelf was gigantisch, echt communistisch groot en kaal. De inhoud was echter slaapverwekkend. Potjes, pannetjes en allemaal van dat soort gedoe. Niks voor ons dus! En zijn maar snel gevlucht en hebben een restaurantje opgezocht want we zouden rond half 4 worden opgehaald. Tot onze grote verbazing stond het busje al klaar en konden we al snel weg. Een super vriendelijke man die ons ook graag dingen wilde leren. Daar heeft Erik even goed zijn chinees geoefend! Hij kan nu met zijn vingers tot 10 tellen!

Bij aankomst bij het station werden we de weg gewezen en konden we richting het station. Een behoorlijk groot station, wat totaal niet op westerse treinstations lijkt. Hier heb je wachtkamers, men mag niet op het perron zelf staan, wat op zich niet zo gek is aangezien de drukte van de chinezen. Na wat zoeken kwamen we terecht bij onze trein wachthal voor trein: K27. Erg apart om te zien. Vele nemen grote dozen en zakken met, iets, mee. Heel anders dan bij ons.

Na een uur werd er iets omgeroepen en je zag de grote mensen massa dat in de wachtkamer zat te wachten opstaan en richting de trappen lopen. Dus,volgen maar! Eenmaal beneden op het perron moesten we een stukje naar achteren lopen naar wagon 9. Daar hebben we een 4 persoonskamer. En gelukkig met 2 Italianen, dus geen taalbarrière. Onderweg is het leuk om naar buiten te kijken. China is zo een gigantisch opkomend land en dat merk je ook uiteraard onderweg. Vele hoge eentonige gebouwen en gigantische hoge wegen. Niet te vergelijken met onze ‘westrandweggetje’.

Onderweg kwam een jong meisje aanlopen dat een soort van conductrice is. Zij kwam een of andere potloden verkopen waarvoor ze wel een kwartier over liep te lullen, het leek wel telsell! Vervolgens kwam ze ook naar ons lopen en vertelde het verhaal (gelukkig in een hele korte versie) in het Engels. Dus maar een paar mooie potloden gekocht, met jawel: een puntenslijper!

Nu lig ik op mijn bed en hebben lekker gegeten in het restaurant coupé. Het bed is prima en denk dat het goed te vertoeven is hier. Morgen komen we aan rond half 10 in de ochtend. Dus zo maar lekker even slapen en tot morgen!

23 augustus, 5.58 ergens in het noord- oosten van China,

Goedemorgen, het is hier op dit moment nog vroeg maar wel al licht, waardoor ik wakker werd. Als ik naar buiten kijk zie ik een enorm verschil. Er zijn bergen met dennenbomen en veel maïsgewassen. Hier en daar wat huisjes en stadjes en soms op pleinen zie je mensen aan gymnastiek doen, allemaal mooi synchroon.
Je merkt wel dat je buiten de stad bent, het is er een stuk rustiger en het ziet er wat armoediger uit. Veel straatvuil en veel zand. Dat laatste komt denk ik door de vele overstromingen wat hier plaats hebben gevonden. Ik ben benieuwd wat ik straks in Dandong ga aantreffen. Het schijnt niet echt een mooie stad te zijn, maar het bijzondere is natuurlijk het feit dat Noord- Korea eraan vast zit.

23 augustus, 15:58, Dandong

Na een tijdje was ik weer in slaapgevallen en werd ik rond 7:00 door een conductrice gewekt. Ze wees naar de kaatjes van de trein en moesten deze inleveren. Erg vreemd vonden wij, maar achteraf waren we er al bijna terwijl we dachten dat we pas rond 9:30 zouden aankomen. We moesten dus opschieten want onze tassen moesten weer helemaal gereed zijn voordat het 7:30 was.

Bij aankomst sprak een vriendelijk man ons aan in het Engels, hij is voor deze paar dagen onze gids. Hij bracht ons meteen naar het hotel zodat wij even konden douchen. Vanuit ons hotelkamer kunnen wij Noord Korea zien liggen. Erg ver is het niet.

Als eerst zijn we naar het oorlog museum gegaan wat natuurlijk over de Koreaanse oorlog gaat. Heel apart, want het verhaal wat ik thuis gelezen heb, is heel anders dan die van de Amerikaanse, en dat zal straks ook weer verschillen met de Noord- Koreaanse verhaal. Dit werd ook gelukkig erbij gemeld door de gids.

Na een uurtje gingen we weer verder met onze gids, richting de Chinese muur en de ‘one meter hop’. Dat laatste is een plek waarbij je bijna een meter van de grens kon zijn, jammer genoeg is het riviertje nu groter dan anders, en was het de six meter hop geworden. Maar, de eerste Noord Koreanen konden we al zien! Ze waren gekleed in allemaal dezelfde bruine jasjes en broeken.

Na de activiteiten zijn we met onze gids wat gaan eten. Het eten hier super! Het leuke is, is dat je niet een bord met eten krijgt zoals thuis. Hier krijg je een klein bordje en 4 á 5 verschillende gerechten waarvan je kan eten. Tijdens het eten hebben we veel gesproken met de gids. Hij vertelde het een en ander over de politieke situatie in China wat natuurlijk heel anders is dan wat wij kennen.

Nu liggen wij op ons bed, we zijn erg moe. Als wij uit ons raampje kijken zien wij de brug liggen waar we morgen waarschijnlijk met de trein of een busje overheen gaan. Spannend! Straks bbq’en met onze gids en dan heerlijk van onze luxe kamer genieten!

Tot de volgende blog!

Ps. Over ongeveer een week kan ik pas schrijven, in Noord- Korea is er geen internet!

Antwoorden op reacties:
- Jeffrey Boxem: Nee Jeffrey, geen vleermuizen, misschien op de terugweg. Zal ik er een voor je meenemen?
- Maarten: Nog even geduld Maarten, het boek wordt al spannender hoor!
- Leonieke: Graag gedaan! Het is allemaal tot nu toe perfect gelopen! Onze kamer is perfect! We kijken echt over de brug heen richting Noord- Korea!

• 23 Augustus 2012 - 15:04

Wilma:

Hey lieverdjes,

Wat een verrassing vanmorgen!! Wel een beetje vroeg, maar al bellen jullie midden in de nacht dan is het altijd goed!!
    Tot nu toe hebben jullie het prima naar jullie zin zo te lezen en viel de treinreis erg mee!!
    Wist trouwens niet dat jullie Italiaans kennen!! Haha!!
    En ook heerlijk dat jullie zo'n super hotel hebben, ben benieuwd of dat ook zo is in Noord Korea??
    Hier is alles goed, mooi weer en moet straks (vanavond) werken!!
    Nou lieverdjes tot over een week, hoop eerder!!!
    Doe v.........!!

Tot over een week!!!
    Kus moesie!!!

• 23 Augustus 2012 - 15:53

Maarten:

Jeetje wat een duidelijk net opgeruimd station. Daar kunnen ze hier nog wel een voorbeeld aan nemen als je amsterdam centraal ziet wat een gaotische toestand dan. Affijn het verhaal wordt steeds spannender. ben erg benieuwd naar de noord en zuid verhalen straks. Waarschijnlijk heb je veel te schrijven als jullie een week ofline zijn betreft het internet. Hopelijk is het verdeeld in hoofdstukken, kan ik elke avond voor het slapen gaan een hoofd stuk lezen...net als in een echt boek. Geniet er van jongens. groetjes uit het hollandse.

Maarten

• 23 Augustus 2012 - 18:49

Denise:

nou gaat het avontuur dan echt beginnen ben zo benieuwd
    hoe jullie het daar gaan krijgen :)
    xx

• 23 Augustus 2012 - 23:26

Yvonne:

Hee mannen, mooi dat alles tot nu toe goed gaat, ben benieuwd of de rest van reis ook zo vlekkeloos verloopt! Gezellig stationnetje ook zo te zien, mazzel dat exit ook in het Engels staat, is dat met alle plaatsnamen ook zo , of alleen bij grote openbare gelegenheden ? Nou, genieten verder weer he, groetjes Simon en Yvonne

• 24 Augustus 2012 - 22:09

Sandra:

Hey Jeffrey en Erik,

Wat hebben jullie al veel gedaan,Ben beniewd hoe de reis verder gaat.Erg
    leuk om de verhalen weer te lezen.En begrijp dat jullie veel informatie
    krijgen van jullie gids.Ik wens jullie heel veel plezier toe en een goede reis
    naar de volgende bestemming.

groetjes van ons x

• 25 Augustus 2012 - 02:40

Davy:

Kitt'n! Wat 'n leuk verhaal. Jullie maken genoeg mee zo te lezen... Ben benieuwd naar alle foto's als je straks over 'n eeen hele lange tijd weer terug bent.. Moge je vakantie ng maa rlang duren. Heel veel plezier in Kora en probeer je te gedragen.... (In ieder geval niet zoals in de kroeg.. Dn kom je nooit meer thuis haha).

(Zit nu aangeschoten in de bus naar huis... Haha) X

• 27 Augustus 2012 - 13:35

Esther Spachtholz:

Hoi Jeffrey,

Jullie vermaken je prima daar zo te lezen! Klinkt allemaal helemaal super. Ik ben ook erg benieuwd naar hoe de kookcursus geweest is. Misschien kan ik er nog wat van meenemen voor het vak Wonen en huishouden. Geniet van de laatste vakantieweek en we spreken elkaar weer!

Groet,
    Esther