Tot slot... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu Tot slot... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu

Tot slot...

Door: Jeffrey Schurink

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

08 September 2013 | Singapore, Singapore

Zondag 8 september, 10:12, Purmerend

Ik zit hier in mijn kamer. Buiten is het grijs en de regen tikt op mijn ramen. Ik ben ondertussen weer in Nederland.

Zondag ben ik weer thuis gekomen. Iets wat ik altijd wel weer fijn vind. Een mooie reis is altijd leuk, en ik kan er nooit genoeg van krijgen, maar na een aantal weken vind ik het altijd weer een goed idee om naar huis te gaan. Waarschijnlijk een teken dat ik het goed heb thuis.

Mijn laatste bestemming van mijn reis was Singapore. Een stadsstaat, zoals ze het noemen, wat heel westers aandoet. Tijdens de vlucht van Borneo naar Singapore werd er al snel omgeroepen wat je allemaal niet mee moet nemen. Vuurwapens, alcohol, pornografie, drugs. En mocht je dat wel bij je hebben: Succes! Welkom in Singapore, de politiestaat van de wereld!

Zo een strenge stem door het vliegtuig stelt mij niet bepaald gerust en vind ik het extra spannend om de douane te passeren. Gelukkig hoorde ik al snel het stempelgeluid in mijn paspoort en was ik vrij om te gaan.

Vanuit het vliegveld konden we meteen de metro pakken richting ons hostel. Al gauw viel het ons op hoe schoon en perfect georganiseerd alles is. Een groot verschil met Maleisië. In de Metro’s is het ten strengste verboden om te eten en te drinken en hier werd je ook frequent op gewezen met de bedragen die je zal moeten betalen mocht je het wel doen. Kortom: niet doen!

Eenmaal aangekomen bij de juiste metro station is het altijd weer een grote vraagstuk. Waar moeten wij naartoe? Links? Rechts? Rechtdoor? Nou, even vragen dan maar!

Na een behoorlijke tijd, en een behoorlijke afstand en behoorlijke rugpijn van de backpackerstas, wat steeds zwaarder werd gedurende de reis, kwamen we aan bij de Match box hostel. Een hostel wat ik ooit gezien had op tv van het programma 3 op reis.

Dit is een hostel waar je slaapt in boxen. Ieder heeft zijn eigen box met een lampje en een bedje erin. Klein, maar wel knus. Ben je claustrofobisch? Niet doen!! Zo brachten wij de laatste nachten door in een 16 persoonskamer. Gezellig!

Het leuke was, was dat we in Singapore Thiemo zouden ontmoeten. Thiemo kennen wij beide van thuis en studeert daar een aantal maanden. Hij kon ons dus gezellig rondleiden! Helaas is hij behoorlijk chaotisch, wat hem ook wel siert, maar dat komt vaak niet ten goede van de efficiëntie van onze reis. Maakt niet uit, het is gezellig! En een paar metro stations extra gezien te hebben is ook niet erg! Wel gezellig!

Singapore is een hele schone stad. Men noemt het vaak een politiestaat, wat ik ook erg goed begrijp want overal zie je camera’s: Big brother is watching you!. De meeste zijn hier ook super vriendelijk en behulpzaam. Ben je oud of zwanger? Je MOET zitten in de metro dan. Althans iedereen staat op! Iets wat we in Nederland veelal niet doen.

Zoals we de gehele vakantie gedaan hebben, hebben we vrolijk doorgezet: veel lopen!! In Singapore is genoeg te zien, dus de laatste paar dagen zijn de hele stad door gewandeld. Al met al, moeie benen, maar een geweldige laatste stop. Echt een aanrader!

Zaterdag in de avond zijn we terug gekeerd richting het vliegveld. Weliswaar iets te laat, wat de stewardessen niet erg op prijs stelde, maar we mochten nog gelukkig mee. Zondag rond 13:30 kwamen we weer aan op Schiphol. We vlogen boven Amsterdam en ik zag letterlijk mijn toekomstige school in de verte staan. Daar moest ik de volgende ochtend al weer wezen. Leuke nieuwe uitdaging maar iets waar toen totaal niet aan wilde denken!

De volgende ochtend stond ik om 9:45 trillend van de kou bij de bushalte. Je wordt met je neus in de feiten gedrukt. De metro klein en gammel en wanneer er een ouder iemand aankomt lopen kijkt iedereen elkaar aan met een vragende blik: wie gaat er opstaan voor deze meneer? Maar iedereen gaat weer verder met zijn boek of telefoon. Toch even een grappig verschil.

Ondertussen is het al weer bijna een week geleden. De tijd is snel gegaan. Ik heb nu mijn eerste nieuwe schoolweek achter de rug. Een leuke nieuwe ervaring. Ik doe nu de opleiding mbo verpleegkunde aan de academie voor de psychiatrie. Een opleiding waarvan ik tot nu toe denk dat het veel dichter bij mijn interesse komt.

Morgen (maandag) heb ik mijn eerste werkdag. Veel zin in maar ik vind het enorm spannend. Ik heb een geweldige leuke tijd gehad op de Prinsenstichting en hoop heel erg dat ik het daar net zo leuk ga krijgen. Dat zal vast. Op naar een nieuwe uitdaging!

Tot slot wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie belangstelling en er zal vast in de toekomst nog een paar reizen volgen.

Tot de volgende keer!!

• 08 September 2013 - 11:57

Suleman:

Mooie afsluitingens verhaal van je mooie reis. Ik vond het erg leuk je zo te volgen. En compliment voor jou, je schrijft erg leuk je verhaal. Ik denk dat er ooit nog eens een boek van jou in de boekhandel ligt. Die gave heb je. Dokter en professor en schrijver dhr. Schurink! :-) Ik zie binnenkort wel weer in de winkel. Groet Suleman

• 08 September 2013 - 15:14

Maarten:

hoi jongens. leuk om te lezen dat jullie weer heelhuids zijn terug gekomen en weer voet op nederlandse bodem hebben gezet. Het was leuk om jullie reis verslag te hebben gelezen en natuurlijk met mijn grote fantasie heb ik ook het beeld ervan mee gekregen. Misschien leuk om toch mischien de studie te volgen jef "hoe word ik reisleider?". In ieder geval ben en zijn jullie weer heel wat ervaringen rijker geworden in jullie leventje. Binnenkort hoor ik zeker nog wel de leuke sappige details van jullie reis...dingen die gebeurt zijn maar niet geschreven zijn...wordt vervolgd. Natuurlijk veel succes komend studie jaar Jef....!

groetjes dikke knuffel maarten

• 08 September 2013 - 15:37

Wilma:

Heerlijk om te lezen dat je graag weer thuis bent!! Al denk ik dat je er soms ook wel anders over denkt!!
    Maar wij zijn ook blij dat je er weer bent, was alleen een beetje onverwachts, maar dat houden we onderons!! Haha!!
    Jeffrey het is inderdaad misschien een goed idee als het niet lukt als verpleegkundige dan kan je altijd nog reisleider worden of schrijver!!!
    Nou het was weer heerlijk om het allemaal te lezen,
    tot de volgende keer!!!
    Groetjes van je moes!!

• 08 September 2013 - 23:14

RINUS:

HALLO JEFFREY DANK VOOR JE REISVERSLAGEN, HEB HET STEEDS VERVOLGD, WAS SPANNEND!!

WENS JE VAN HARTE VEEL SUCCES MET JE VERDERE OPLEIDING EN HOOP JE WEER GAUW EEN KEER
    TE ZIEN, DAN KUNNEN WE WEER EENS LEUK MET ELKAAR BABBELEN. OOK SILVI IS ZEER GEINTERESSEERD NAAR JE OPLEIDING.

TOT DAN RINUS

• 10 September 2013 - 10:05

John:

Heerlijk, welkom in Nederland weer. Wat een prachtervating weer. Irene en ik wensen je vee success met je nieuwe uitdaging : MBO psychiatrii : goed van je man.

• 12 September 2013 - 08:58

Eva Kleinbergen:

Beste Jeffrey.
    Beetje late reactie, door omstandigheden.
    Leuke reisverhaal, heb er weer erg van genoten.
    Jullie hebben mooie ervaringen opgedaan waar je vast nog vaak aan terug zult denken.
    Al weer bezig de volgende trip te plannen??
    Heel erg veel succes met je opleiding, spannend weer zo'n nieuw begin.
    Groetjes van Eva Kleinbergen