Jungle! - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu Jungle! - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Jeffrey Schurink - WaarBenJij.nu

Jungle!

Door: Jeffrey Schurink

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

27 Augustus 2013 | Maleisië, Kota Kinabalu

27 Augustus, 22:00, Borneo Kota Kinabalu

Hallo allemaal! Weer een bericht uit het verre Azie!

Op dit moment zit ik aan de andere kant van Malesie, Borneo. Zoals vele misschien al weten bestaat Maleisie uit 2 delen. Een deel waar Kuala Lumpur aanvast zit, en een deel wat meer naar het oosten gelegen zit wat Borneo heet. Dit is een groot stuk land waar ook Indonesie aan vast zit.

Ik zit nu in Kota Kinabalu, en leuk stadje wat aan de kust zit. We zijn net terug van een avond wandeling. We hebben eerst heerlijk genoten van pizza’s. Davy had geen zin meer in rijst. Vervolgens zijn we een groot winkelcentrum gaan bezoeken en als afsluiting de markt op, waar je echt de Maleisische cultuur kan vinden. Zelfgemaakte sieraden, groente en fruit, vis, vlees en natuurlijk een gedeelte waar je kan eten. Je loopt daar tussen de wokken en de geuren komen je weer tegemoed.

Even weer terug in de tijd… We waren gebleven op de mooie witte eilanden, de Perhentian island. Het waren nog een paar heerlijke dagen. Vooral in de avond is het erg leuk. Lekker eten en elke avond komen de lage tafeltjes op het strand met de matjes waar je op kan liggen of zitten, kaarsjes erbij, waterpijp, en het standaard ritueel in de avond: de vuurshow. Gezellig! Het probleem alleen in de avond was ons hotel. Het hotel bestond uit allemaal kleine hutjes, gebouwd op een berg. Dus met een houte trap konden we naar ons hut. Erg schattig hutje boven op de berg, alleen de plankjes waren her en der kapot, los of miste gewoon. Ik was altijd blij als ik boven was. En na een paar biertjes is het helemaal een opgaven. Gelukkig niet gewond geraakt!

Op de laatste dag was het bewolkt en Davy was erg misselijk. Omdat het onze laatste dag was hadden we besloten om maar iets eerder weg te gaan naar de bewoonde wereld. We gingen de dag erna toch vliegen richting Borneo, dus laten we deze dag maar rustig aan doen. Zo gezegd zo gedaan, we hadden een heerlijke lux hotel geboekt zodat Davy even goed kon uitrusten.

De stad waar we verbleven was bijzonder. Het hotel gigantisch, met een mooie oprijlaan met veel te dure auto’s. Ik voel me dan op zo een moment echt een lelijk eendje in het water. Iedereen met mooie koffers en wij met vieze zanderige Backpackerstassen met een kleffe zoute handdoek er omheen en daaronder hangt nog een snorkelset. Gelukkig bleven de hotelmedewerkers allemaal vriendelijk lachen, zelfs wanneer wij het lampje in ons kamer in de avond niet uit konden krijgen. Technischen kwam zelfs langs. We moesten gewoon op het daarvoor bestemde knopje op het nachtkastje drukken. Tsjaaa…

Zoals voorspeld was ons hotelkamer prachtig. Zoals we wilde eigenlijk. Davy viel meteen in slaap en ik kon mijn boek uitlezen. En ook konden wij eindelijk alleen douchen zonder een bezoekje van een of ander vreemd beestje, al vond ik het wel erg gezellig met ze!

In de namiddag gingen we maar even naar buiten. Het hotel wat zo prachtig en geweldig is, is gelegen in een vreemde buurt. Het deed voor mij mysterieus aan. Erg vervallen, alles was dicht en erg stil op straat. Het enige wat je hoorde was het geluid van vogels die in en uit vlogen uit de gebouwen die open waren.

De volgende dag zijn we met de vliegtuig naar Borneo gegaan. We vlogen eerst naar kuala Lumpur en vervolgens naar Borneo. Eenmaal aangekomen regende het behoorlijk hard. Snel maar de taxi in gestapt en een oudere Chineze man bracht ons naar het hotel. Ik denk dat hij rond de 70 was. Een bijzondere man waar je eigenlijk niet zou gauw bij in de auto wilt stappen. Hij was erg vriendelijk en ondanks zijn gebrekkige engels wilde hij ons graag de volgende dag naar het verzamelpunt brengen van onze jungle tour. .. Nou vooruit dan maar!

De volgende ochtend gingen we naar het verzamelpunt. Daarvanuit gingen we naar de jungle! De eerste mensen die ook meegingen waren er al, en er ontstond al meteen een leuke klik.

Voordat we de jungle in gingen, gingen we naar de urang utang centrum. Hier werden de apen opgevangen die niet meer in het wild konden leven. Hier konden ze revalideren zodat ze uiteinderlijk weer terug in het wild konden . Bijzonder om te zien!

Na het bezoekje gingen we lunchen en praten met de medereizigers. Leuke mensen allemaal, en Davy heeft altijd wel aanspraak. Ik weet niet hoe hij het doet. Misschien zijn krullen? Kortom, een kop om tegen aan te lullen. Ik zelf vind het lastig. Mijn Engels is redelijk, maar wanneer Engelsen tegen mij gaan praten wordt het al behoorlijk lastig voor mij. Vooral met een accent.

Na de lunch zijn we de jungle in getrokken. Eerst met een bus. En vervolgens met een bootje de rivier op richting ons kamp. Onderweg zagen we hier en daar wat kleine aapjes. Leuk om te zien!

Aangekomen op het kamp kregen we eerst een brieving en vervolgens een kleine rondleiding over het kamp. Wij sliepen met z’n 5en in een hut wat bestond uit matjes, klamboe en dat was het. Het toilet gebouw bestond uit een paar hokjes met een toilet. Douchen deed je met een emmer en een bakje. Eerst het bruine water in een emmer en met het bakje gooi je het water over je heen. Heerlijk!

Onze jungle trekking bestond uit een aantal uitstapjes. Jammer genoeg had het veel geregend wat betekende dat het water hoog stond en je weinig dieren kon zien. Wel vogels en wat aapjes. Gelukkig was ons groep ontzettend leuk, en mijn engels ging veel beter, bijna vloeiend.

In de avond deden we ook zo nu en dan een uitstapje. Hier en daar zag je een vogel. Jammer genoeg geen grote slangen of krokodillen, wat ik graag had willen zien. Jammer, maar ons groep maakte het eigenlijk allemaal goed en de gitaar werd er al gauw bij gehaald met de jongeren die op de kamp leven.

Na onze jungle tour zijn we op de bus gestapt met ook een aantal jungle reizigers. We gingen naar een andere stad, waar ook ons vliegtuig gaat vertrekken naar Singapore.

Vannochtend zijn we met een boot naar een paar eilandjes gegaan. Erg lekker zo een dagje op het strand. Daarbij kan je je goed amuseren met de Chinezen die allemaal op verschillende manieren het water betreden. De ene met zwembandjes aan de arm, de andere met vollop een wetsuit en nog een met gewoon en gehele regenjas met capuchon. Erg vermakelijk. Wanneer je lekker aan het dobberen bent zie je opens een Chinees voorbij komen met een rare outfit en een paar zwembandjes en een reddingsvest.

Nou, dat was het weer! Tot de volgende keer!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Reacties op reacties:
-Eva: ja de strandlanding. Voor mij was het erg zacht. Voor Davy niet. Hier en daar wat schammetjes. Ach je moet er toch iets voor over hebben!
-Anouk: haha nou dacht het niet. Laat mij maar een blog schrijven! Dat is meer mijn ding!
-Rinus: Leuk dat je mijn verhalen leest! Doe maar de groeten aan Silvi!

  • 27 Augustus 2013 - 17:17

    Sandra:

    Wat een geweldige reis hebben jullie.En de laatst zin moest ik verschrikkelijk lachen.
    Jullie maken leuke dingen mee ,Geniet van jullie vakantie .Groetjes uit Purmerend.

  • 27 Augustus 2013 - 17:30

    Ronald Hoep:

    he mannen, het is weer een smakelijk verhaal, het is maar goed dat je in de zorg zit, maar hopen dat jij niets verkeerds naar binnen krijgt. Blijf gezond en reis nog maar even rond.

  • 27 Augustus 2013 - 17:31

    Joost Juriaan:

    Wellicht een borreltje Jef? Dan is je Engels vast beter :) Veel plezier nog daar mannen!

  • 27 Augustus 2013 - 17:36

    Linda:

    Leuk! vooral grappig die chinezen..ik zie jullie al lekker dobberen als er zo´n fluorescerend persoon langs drijft..hihi

  • 27 Augustus 2013 - 19:18

    RINUS:

    ZAL DE GROETEN AAN SILVI DOORGEVEN, NOG VEEL PLEZIER EN GOEDE REIS! GROETEN
    VANUIT RÜMLANG EN IMMENSTAAD AM BODENSEE.

  • 28 Augustus 2013 - 07:29

    Ruud Schurink:

    Wat een brief jef, je zal wel veel meemaken daar, leuk maar eh, hoe zit het met die fotograaf ??? toch niet zo handig als hij zich voordoet ?
    Een paar fototjes erbij moet toch lukken !!!
    Anders zien we ze maandag wel, veel plezier, groeten Pa, Ruud

  • 28 Augustus 2013 - 15:19

    Denise:

    leuk verhaal weer volgens vermaken jullie je zelf wel daar!

  • 28 Augustus 2013 - 17:07

    Maarten:

    hoi hoi diva's of the jungle! Leuk hoor die foto van de esprit...zo ver weg maar toch qua beleving dichtbij. Verslag ziet en leest weer spannend. Je zou je verhaal nog door kunnen verkopen aan "hergé" deze kan er zeker wel een nieuw kuifje album voor gaan schrijven. Leuk om jullie zo een beetje te volgen ofschoon ik tijdens het lezen mijn eigen beeld erbij ga vormen van jullie belevenissen haha. hopelijk kloppen die beelden van mij wel met de werkelijkheid van jullie aangezien mijn fantasie erg groot kan zijn! pas goed op elkaar jongens en tot volgend verslag dan maar...

    maarten

  • 29 Augustus 2013 - 08:35

    Eva Kleinbergen:

    Beste reizigers.
    Wat een verhaal en wat een diversiteit aan belevingen. Kunnen jullie koppies dat allemaal verwerken?
    Als jij blijft schrijven blijf ik zeker lezen, dat doe ik met heel veel plezier.
    Heel veel plezier en verder een gezonde en fijne reis!
    Groetjes van Eva Kleinbergen

  • 30 Augustus 2013 - 09:43

    Wilma:

    Hey jongens!!!

    Wat een verhaal weer!!!
    Je kan er straks wel een boek van maken, maar dan wel met foto"s!!!
    Nou geniet nog maar van de paar daagjes die jullie nog hebben,
    jullie zullen wel moe zijn!!!
    Nog veel plezier en tot gauw!!!

    Groetjes van jullie moes!!

  • 30 Augustus 2013 - 23:37

    Rosita:

    Hallo,
    Nou jeffrey, jullie hebben het wel akelig naar jullie zin daar in het verre Azie. Bah., wat akelig zeg. Ik hoop dat je met volle teugen geniet. Reisen moet je doen als je jong en ontvankelijk bent, als je open staat voor andere culturen en nieuwe ervaringen omarmt. Dat heb je toch wel minder als je ouder wordt. Ik wens jullie nog een hele leuke tijd toe en verheug mij op de komende reisverslagen.

    Als je terug bent in nederland zou ik het wel leuk vinden om te horen hoe het met jou vergaat in je volgende opleiding.
    Je bent tenslotte mijn eerste (model)stagier geweest.

    Lieve jeffrey,
    Geniet met volle teugen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeffrey

Actief sinds 13 Mei 2011
Verslag gelezen: 546
Totaal aantal bezoekers 66682

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2019 - 31 Augustus 2019

van Teheran naar Tbilisi

25 April 2018 - 15 Mei 2018

Iran 2018

25 Oktober 2016 - 25 November 2016

India

05 Augustus 2015 - 31 Augustus 2015

Thailand & Laos

16 Augustus 2014 - 07 September 2014

Indonesië

05 Augustus 2013 - 01 September 2013

Dubai/Maleisië/Singapore

20 Augustus 2012 - 08 September 2012

Noord Korea & China

18 Augustus 2011 - 06 November 2011

Suriname

Landen bezocht: